| | |

Žiniatinklio paieškos sistemos

Paieškos sistemų yra daug, jos skiriasi savo sudėtingumu, paieškos sparta ir pan. Kartais paieškos sistemos skirstomos į grupes. Dažniausiai išskiriamos trys grupės: 1) paieškos tarnybos (dar vadinamos serveriais; angl. spiders, crawlers), 2) katalogai ir 3) metapaieškos.
Paieškos tarnybos – tai kompiuterių programos, kurios kaupia savo duomenų bazėse trumpas anotacijas bei informaciją, labai panašią į knygose pateikiamas dalykines rodykles. Vartotojui suteikiama galimybė ieškoti pagal įvairiomis loginėmis operacijomis sujungtus žodžius ar žodžių junginius. Taip veikia Google, Lycos, AltaVista, Excite, Go, HotBot, Inktomi ir kitos paieškos sistemos. Katalogai kryptingesni – jie siūlo ieškoti informacijos pagal žinių kategorijas, žingsnis po žingsnio sukant ratą. Katalogų pavyzdžiai yra Yahoo, LookSmart, Open Directory. Lietuvoje galima paminėti V. Palubinsko tvarkomą katalogą “Lietuva internete”. Paiešką palengvina metapaieškos sistemos, pagrįstos keliomis paieškos sistemomis, kurios perduoda joms ieškomą žodį ar frazę, o po to gautus rezultatus surūšiuoja, atrenka, parodo. Metapaieškos sistemų Informacijos apie asmenis (elektroninio pašto adresų, telefono numerių ir pan.) geriausia ieškoti asmenų paieškos sistemomis vadinamuose Baltuosiuose puslapiuose (white Pages).

| | |

Įvadas į paieškos sistemas

Didelės reikšmės Jūsų interneto puslapio populiarumui turės paieškos internete sistemos (angliškai search engines). Tūkstančiai vartotojų ieško tam tikros paslaugos ar informacijos internete ir randa Jūsų puslapį, kuriame tai, ko jie ieško. Tai idealus variantas. Nebereikia reklamos, telieka susitvarkyti savo puslapį, pardavinėti tą, ko jie jieško; nukreipinėti juos ten, kur Jums labiausiai apsimoka; reklamuoti susijusius trečios šalies prekes; pardavinėti reklamą suinteresuotoms šalims – Jūs jau turite savo nuosavą auditoriją. Nebe Jūs ieškote klientų, o jie ieško Jūsų. Man patiko kažkur girdėtas palyginimas, kad interneto puslapis – tai tarsi parduotuvė. Pirmą kartą klientas ateina ir dairosi. Sudarykite gerą įspūdį, stverkite jį. Jis jau viduje, užmegzkite su juo dialogą ir parduokite (plačiąja prasme) tai, ką turite ir sugebėkite jam rekomenduoti tai, ko neturite – ir iš to gauti naudos. Reklamos jau nebereikia, nes jis jau viduje, renkasi prekes. Šioje vietoje svarbūs jau kiti dalykai, išdėstymas, patogumas, kokybė, kaina ir t.t. Būti surandamam per paieškos sistemas – tai didelis turtas. Nesvarbu ką parduodate – kažkas ieško, randa ir perka.

| | |

Kas tas žiniatinklis?

Žinatinklis buvo sugalvotas dar visai neseniai – šiek tiek daugiau nei prieš dešimtį metų. Žiniatinklis – tai speciali interneto dalis, kurioje gali būti pateikta įvairi informacija: tekstas, paveiksliukai, garsas, animacija ir dar visokiausia kitokia. Visa informacija žiniatinklyje suskirstyta į lapus, kurie vadinami tinklalapiais. Tinklalapiai sugrupuoti į svetaines. Vienos svetainės tinklalapius dažniausiai sieja bendra tematika. Informacija žiniatinklyje užrašoma specialiu būdu – hipertekstu. Tinklalapiai tarpusavyje susiejami specialias ryšiais, kurie vadinami saitais. Nuvedus pelės rodyklę ant pasirinkto saito ir paspaudus kairįjį klavišą – žiniatinklio naršyklėje atsiveria naujas tinklalapis. Taip, pasirinkus įvairius saitus, galima peržiūrėti visus svetainės tinklalapius. Pavyzdžiui, aš turiu mažytę vaikams skirtą svetainę. Jos adresas: http://interneto.takas.lt/straipsniai.php?tipas=mapie. Šioje svetainėje yra keli tinklalapiai: „Apie internetą“, „Konkursas“ ir „Interneto žodynas“. Pagrindiniame svetainės lape yra saitai į kiekvieną iš šių tinklalapių. Todėl nuvedus pelės rodyklę ant kurio nors pavadinimo ir spustelėjus kairįjį pelės klavišą, ekrane atsiveria pasirinktas tinklalapis. Tačiau tokių kaip mano svetainių žiniatinklyje yra labai daug – apie 250 milijonų!

| | |

26 žingsniai kaip pasiekti didelį svetainės populiarumą

Darykite nuorodas į kokybišką jūsų svetainės turinio dalį. Jei svetainė apie maistą, tai ten turėtų būti nuorodos apie kriaušes ir vegetarišką maistą. Ypač Google svarbios vidinės nuorodos, reitingai išsilygina tarp atskirų svetainės puslapių. Jums nereikia vieno populiaraus puslapio, kuris „užtemdys“ visus kitus. Jums reikia 50 puslapių, kurie duoda po 1 lankytoją per dieną, o ne 1 puslapio, kuris sulaukia 50 lankytojų kiekvieną dieną. Jei pas jus yra puslapis, kuris pagal populiarumą gerokai lenkia kitus, talpinkite jame vidines nuorodas. Senas geras metodas „Dievas liepė dalintis“. Nenaudokite virtualaus hostingo – turėkite savo IP. Įsitikinkite, kad svetainę galima indeksuoti. Kiekvienam puslapyje turi būti nuorodos ne mažiau kaip į du jūsų svetainės puslapius. Nuorodos turi vesti ne giliau kaip į du lygius nuo pagrindinio puslapio. Kiek galite, stenkitės talpinti vertikalias nuorodas su galimybe jas atsekti iki pradžios. Kiekviename puslapyje reikia talpinti meniu nuorodas su pagrindinėmis svetainės dalimis ir pagrindinėmis temomis (logiška struktūra ir kelias į būtiną turinį). Netalpinkite svetainės internete kai jis dar nebaigtas. Kur kas blogiau patalpinti nebaigtą svetainę, nei visai nieko. Svetainė turi dirbti efektyviai nuo pat pradžios. Susiraskite kokybišką statistikos analizavimo variklį, kuris gali gerai fiksuoti iš kokių nuorodų pas jus ateina vartotojai. Nereikia naudotis grafiniais skaitliukais, kurių reklamos prikišti visi puslapiai. Jei jūsų hostingo operatorius tokio nesuteikia (kas būtų keista), tai kuo greičiau jį meskite ir eikite pas kitą. Negalima dirbti su šiuolaikiniu puslapiu be pilnų, realiu laiku pateikiamų statistinių duomenų 24x7x365.

Yahoo! atiduos Wikipedia pirmą vietą tarp savo paieškos rezultatų
| | |

Yahoo! atiduos Wikipedia pirmą vietą tarp savo paieškos rezultatų

Žinoma amerikiečių interneto kompanija Yahoo! ketina pasiekti aukštesnę vietą paieškos rezultatų, kurie išduodami paieškos mašina Yahoo Search, nurodoma į laisvą organizacijos Wikipedia
visuomeninę enciklopediją. Wikimedia Foundation (ji palaiko enciklopedijos projektą) ir Yahoo! paskelbė bendrą pranešimą apie partnerystę, praneša internetinis leidinys ZDNet Australia. Kaip žinoma, Wikipedia – tai tiesioginė (on – line) enciklopedija, papildoma visų norinčiųjų jėgomis. Iki tam tikro laiko ji tapo pačiu didžiausiu enciklopediniu projektu per visą istoriją. Išvakarėse straipsnių skaičius, pagrindiniame anglų kalbos Wikipedia viršijo 500 tūkstančių. Aktyviai vystosi versijos ir kitomis kalbomis, pirmadienį pasirodys versija rusų kalba, kuri egzistuoja nuo 2002 metų, ji peržengė 15 tūkstančių straipsnių slenkstį. Kad Wikipedia galėtų normaliai dirbti su kitais projektais, reikalingos techninis pajėgumas, kuris palaikomas visų norinčių sąskaita.

| | |

Daugialypė paieška

Neretai virtualią kelionę pradedame nuo paieškos sistemų ar interneto adresų katalogų svetainių. Tad norėčiau panagrinėti vieną iš paieškos įrankių grupių – daugialypės paieškos sistemas (metasearch engines). Daugialypės paieškos sistema – tai paieškos įrankis, kuris pateiktą klausimą siunčia iš karto kelioms paieškos sistemoms ar adresų katalogams, o ten rastus rezultatus sugrupuoja pagal naudotą paieškos sistemą. Kartais rezultatai pateikiami pagal jų svarbą, o atitinkama paieškos sistema nurodoma rastų dokumentų referate. Daugialypės paieškos įrankiai vertinami pagal tai, kokį skaičių paieškos įrankių apklausia, kokias interneto sritis “apžiūri”, kaip pateikiami rasti rezultatai ir kaip jie rūšiuojami. Svarbu, ar paieškos sistema, pateikdama atsakymus, atmeta pasikartojančius rezultatus ir neveikiančias nuorodas, ar užklausai formuluoti galima naudoti loginius operatorius bei frazes, kiek ilgai trunka paieška. Tokios paieškos sistemos turi dirbti labai greitai, joms keliami net dizaino reikalavimai, kad rasta informacija būtų gerai matoma ir jos neužgožtų, pavyzdžiui, įvairūs mirgantys paveikslėliai. Daugialypės paieškos sistemų privalumas tas, kad iš karto galime apžiūrėti daugiau interneto dokumentų ieškoma tema, atsakymai pateikiami nedidelėmis grupėmis, todėl jas galime nagrinėti efektyviau, be to, į jas patenka geriausiai užklausą atitinkantys dokumentai iš atskirų paieškos sistemų.

Jandeks pradėjo teikti geografinės paieškos paslaugas
| | |

Jandeks pradėjo teikti geografinės paieškos paslaugas

Kompanija „Jandeks“ pristatė naują paslaugą – paiešką pagal žemėlapius. Dabar svetainės puslapyje galima įvesti adresą ar gyvenvietės pavadinimą, ir gauti nuorodą į reikiamą žemėlapio fragmentą svetainėje „Jandeks.Karty“. Šiuo metu svetainėje yra smulkūs Maskvos ir jos apskrities, Sankt-Peterburgo, Kijevo, Rusijos ir Europos žemėlapiai. Žinant tikslų adresą, galima pamatyti netgi namų išsidėstymą. Europos žemėlapyje rasite gyvenvietes, kuriose gyvena 1000 ir daugiau žmonių. Rusijos žemėlapyje galima aptikti net tokius egzotiškų objektų, kaip „Pevel kolūkio jurtos“ ir „Mevtyngleming upė“ :)) „Jandeks.Karty“ paieška atliekama ne tik pagal adresus, bet ir pagal objektus. Miestų žemėlapiai turi „teminius sluoksnius“, kuriuose vartotojui pasirinkus galima parodyti kinoteatrus, muziejus, poliklinikas, stadionus ir kt. lankytinas vietas.

Prancūzija teisiasi su Yahoo
| | |

Prancūzija teisiasi su Yahoo

Prancūzijos Respublikos teismas gali prikirpti uodegą Interneto gigantui Yahoo, nesugebančiam prancūzų naršytojams užblokuoti informaciją apie fašistinės atributikos pardavimus Amerikos svetainėse, praneša Infoworld. 2000 metais Prancūzijos žydų studentų sąjunga (UEJF) ir Lyga prieš rasizmą ir antisemitizmą (LICRA) padavė ieškinį prieš Yahoo Prancūzijos teismui, ir, jį peržiūrėjus, on-line kompanijai buvo duoti trys mėnesiai „tai“ blokuojančių filtrų įrengimui. Teismo verdikto neišpildymo atveju Yahoo grėse bauda, tačiau teismas nustatė, kad Prancūzijos teismų sprendimai JAV teritorijoje neturi jokios teisinės galios. Pirmadienį šiaurės Kalifornijos apylinkės devintojoje JAV apeliacinio teismo sesijoje prancūzų sprendimas buvo atšauktas, ir Yahoo atsakomybės prieš prancūzų įstatymus problema pakibo ore.

Prancūzija teisiasi su Yahoo
| | |

Prancūzija teisiasi su Yahoo

Prancūzijos Respublikos teismas gali prikirpti uodegą Interneto gigantui Yahoo, nesugebančiam prancūzų naršytojams užblokuoti informaciją apie fašistinės atributikos pardavimus Amerikos svetainėse, praneša Infoworld. 2000 metais Prancūzijos žydų studentų sąjunga (UEJF) ir Lyga prieš rasizmą ir antisemitizmą (LICRA) padavė ieškinį prieš Yahoo Prancūzijos teismui, ir, jį peržiūrėjus, on-line kompanijai buvo duoti trys mėnesiai „tai“ blokuojančių filtrų įrengimui. Teismo verdikto neišpildymo atveju Yahoo grėse bauda, tačiau teismas nustatė, kad Prancūzijos teismų sprendimai JAV teritorijoje neturi jokios teisinės galios. Pirmadienį šiaurės Kalifornijos apylinkės devintojoje JAV apeliacinio teismo sesijoje prancūzų sprendimas buvo atšauktas, ir Yahoo atsakomybės prieš prancūzų įstatymus problema pakibo ore.

KDE programuotojai kuria į Google panašią paieškos sistemą
| | |

KDE programuotojai kuria į Google panašią paieškos sistemą

Neseniai vykusiame viso pasaulio KDE kūrėjų susitikime buvo paskelbta, kad į kitą KDE versiją gali būti įtraukta į Google panaši informacijos Internete paieškos sistema. Kūrėjai sako, kad šiandien Internete reikiamus failus dažnai susirasti lengviau, nei paties kompiuterio kietajame diske, tačiau paieškos skydelis, kuris jau pradėtas programuoti, atliks paiešką tiek Internete, tiek pačiame kompiuteryje. Labiausiai šie pažadai primena Microsft apie Windows Longhorn pučiamus muilo burbulus. Iš visko sprendžiant, laisvosios PĮ kūrėjai mūšiui ruošiasi iš anksto.