Vakarų spaudos apžvalga

Vakarų spaudos apžvalga

Balandžio pradžioje Vakarų spaudos komentaruose vyravo terorizmo temos, nors kartais ir labai netiesiogiai. Štai Džimas Houglandas dienraštyje „Washington Post“ sekmadienį rašė, kad per neseniai įvykusius rinkimus Prancūzijoje ir Ispanijoje rinkėjai išliejo savo tulžį ant šalį valdančių politinių jėgų galvų, tačiau dėl gana skirtingų priežasčių. Ispanijoje rinkėjai atsikratė karą Irake palaikiusios konservatorių vyriausybės, o Prancūzijoje prezidento Žako Širako priešinimasis amerikiečiams nepadėjo jo vadovaujamoms centro dešinės jėgoms išvengti skaudaus pralaimėjimo savivaldybėse, – prancūzai nubaudė Širaką už tai, kad jis dvejus metus nepaisė rinkėjų norų vidaus politikos klausimais. Tačiau… savo užsienio reikalų ministrą Dominyką de Vilepeną, tarptautinės opozicijos amerikiečiams vėliavnešį, jis pakeitė mąslesniu, taikesniu Mišeliu Barnijė. Amerikiečiai turėtų pasinaudoti šia proga santykiams pagerinti, bet ir neužmiršti, kad Širakas vis dar prezidentas ir de Vilepeną laiko savo patikimiausiu patarėju ir beveik sūnumi, – rašo apžvalgininkas Dž. Houglandas. Komentarą jis baigia mintimi, jog europiečių įtūžis prieš dabartinius savo vadovus dar nerodo, kaip baigsis rinkimai Amerikoje šį lapkritį ar Britanijoje kitais metais, tačiau šiuo metu aklas rinkėjų pyktis prie balsadėžių yra tikrai stipri jėga.

Pasaulis pagal “Pavojingą zoną”

Pasaulis pagal “Pavojingą zoną”

Žurnalistų etikos inspektorius Romas Gudaitis ir Lietuvos teisės universiteto prorektorius prof. Justinas Sigitas Pečkaitis, sveikindami į jau trečią kartą organizuojamą diskusiją susirinkusius dalyvius, kalbėjo, kad nesprendžiamos problemos savaime niekur neišnyks. Pasak prorektoriaus, jau dabar galime matyti kaip sprogsta skaudžiausi socialiniai visuomenės pūliniai ir blogiausia tai, jog šie “sprogimai” tiesiogiai liečia vieną labiausiai pažeidžiamų visuomenės grupių – vaikus ir paauglius. “Šiurpūs pastarųjų savaičių įvykiai parodė, kad pačius žiauriausius nusikaltimus įvykdo ir vidurinių mokyklų moksleiviai, todėl būtina ne tik atkreipti dėmesį į žiaurumo visuomenėje ir per žiniasklaidą problemą, bet imtis konkrečių priemonių tai problemai spręsti”, – sakė J. Pečkaitis. Vaiko teisių apsaugos kontrolierės vyriausiasis patarėjas Aurimas Miškinis kalbėjo apie labai reikšmingų interesų sandūrą – intereso žinoti ir vaiko teisės jaustis saugiu. Pasak A. Miškinio, suderinti šiuos interesus yra labai sunku, tačiau būtina. “Liūdna tai, kad net ir priėmus beveik visus nepilnamečio apsaugą nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio reglamentuojančius teisės aktus, žiniasklaida dažnai nesugeba ar nenori užtikrinti vaiko intereso jaustis saugiu”, – sakė Vaiko teisių apsaugos kontrolierės vyriausiasis patarėjas. Tačiau negalima kaltinti tik žiniasklaidos, teigė A. Miškinis, nes sistema dar nedirba taip gerai, kaip turėtų.

Žiniasklaida: objektyvaus visuomenės informavimo ir komercinių interesų kolizijos

Žiniasklaida: objektyvaus visuomenės informavimo ir komercinių interesų kolizijos

Dabar jau graži amžina legenda, jau istorija Eglės Bučelytės veidas ,,Alfa” smogikams užimant televiziją, vieningas visų Lietuvos žurnalistų laikraštis, kurį tuomet godžiai skaitė visi. Žurnalistai nesidalijo į priešiškas stovyklas, visuomenės informavimo priemonė buvo LAISVĖ, kurią galima buvo iškovoti tik laisvo žodžio pagalba, atskleidžiant Lietuvai ir pasauliui tiesą apie mūsų siekius, okupantų veidmainingumą, agresiją. Ir čia ne garsūs žodžiai, o tikra tiesa, kad laimėjome vienybės, susitelkimo, laisvo žodžio galybės dėka. Per tą keturiolika metų mūsų laisvasis žodis žengė kartu su šalimi ir tauta nušviesdamas, atspindėdamas pozityvius reiškinius ir blogybes. Be teigiamo žiniasklaidos vaidmens neįmanoma įsivaizduoti demokratinės evoliucijos ir permainų – laisvasis žodis ne tik atskleidė faktus, bet ir gilinosi į reiškinių esmę, kreipė žmonių žvilgsnį į perspektyvą. Su visų mūsų pagalba, visiems mums aktyviai talkinant buvo kuriami demokratinės ir teisinės sanklodos principai. Žiniasklaidos idėjinis indėlis į jų kūrimą – akivaizdus. Dar tik keturiolika metų gyvename žodžio, informacijos laisvės sąlygomis. Per tą laiką mūsų visų sąmonę veikė ir keitė kokybiška turiniu bei atsinaujinančiomis technologijomis spaudos, radijo ir televizijos plėtra, mes sukūrėme demokratinės valstybės žiniasklaidai derančius įstatymus, etines normas. Vienų mūsų auditorija – šimtai tūkstančių televizijos žiūrovų, kiti laisvą žodį nešame radijo bangomis taip pat masiniam klausytojui, treti darbuojamės laisvosios spaudos baruose, ketvirti naujųjų technologijų žiniasklaidoje. Nesidalinkime šiandien į stambiuosius, galinguosius, labiausiai skaitomiausius, žiūrimiausius ir ,,mažuosius”, neįtakingus. Šiandien mus turėtų suvienyti mūsų misija ir atsakomybė.

Sergame objektyvumo liga

Sergame objektyvumo liga

Žurnalistų etikos kodeksas turėtų būti peržiūrėtas ir patikslintas, nes jame yra neįgyvendinamų straipsnių, kai kurios nuostatos kelia šypseną. Tokią poziciją interviu Eltai išreiškė Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Žurnalistikos instituto docentas Žygintas Pečiulis.
Specifine Lietuvos žiniasklaidos savybe mokslininkas įvardijo kokybiškų leidinių trūkumą. “Tai galima sieti su maža mūsų skaitytojų auditorija”, – teigė jis. Ž.Pečiulio tvirtinimu, Lietuvoje yra per daug televizijos kanalų. “Yra neįprasta, kad 3,5 milijono gyventojų turinti šalis turėtų 4 nacionalinius kanalus. Paprastai vienam kokybiškam kanalui tenka 10 milijonų žiūrovų”, – sakė Eltos pašnekovas. Mokslininkas pažymėjo, kad žiniasklaida, ypač televizija, Lietuvoje formuoja madas, tarp jų – užsakinėti dainas sveikinimų koncertams. “Užuot padovanojus žmogui 500 litų, stengiamasi už paskutinius centus nupirkti sveikinimą”, – tvirtino Ž.Pečiulis.

R.Pakso skandalą tęsia laikraščių “karas”

R.Pakso skandalą tęsia laikraščių “karas”

R.Pakso skandalą tęsia laikraščių “karas”, įgaunantis vis didesnį pagreitį. Plunksną pasiaštrino netgi “Respublikos” redaktorius Vitas Tomkus, šiaip nemėgstantis viešumos ir kalbantis kitų lūpomis. “Lietuvos ryto” atstovai atsisako dalyvauti viešose diskusijose, kuriose dalyvauja konkuruojančio leidinio žurnalistai. Bet karas tarp šių leidinių vyksta nuo senų laikų ir dabar jis būtų mažiau įdomus, jei būtų suvedamos sąskaitos tarp G.Vainausko ir V.Tomkaus. Šis karas pasiekė tą stadiją, kai viešinami žiniasklaidos priemonių ir politikų ryšiai. O tai nauja senojo karo kokybė. Tai, kad laikraščiai naudoja “nešvarius” metodus, buvo kalbama tik uždarame rate. Dabar gi galime stebėti, kaip vienas po kito prabyla žmonės, skambiais vardais, esantys ar tik buvę labai įtakingi. Tačiau šie pakalbėjimai ir skelbiama pikantiška informacija geriausiu atveju nurėš tik vieną kitą galvą, bet iš esmės šiame kare neliks laimėtojų. Nei vienas laikraštis nekariauja sąžiningai. Nesąžiningi ir patys politikai. Kol kas nėra nei vieno, išdrįsusio kalbėti ne kurioje nors vienoje pusėje, o apskritai. Nei vienas nedrįso prabilti, kaip dirba ir “Respublika”, ir “Lietuvos rytas”. Paklaustas, ar pritariąs A.Zuoko argumentams dėl V.Tomkaus veiklos, net konservatorių atstovas pareiškė niekada neturėjęs jokių problemų.

“PR’ščikai” atsiprašo žiniasklaidos
|

“PR’ščikai” atsiprašo žiniasklaidos

Kolegos žurnalistai, Žinoma, jei tik leisite taip į Jus kreiptis. “Naujoje komunikacijoje” publikuotas straipsnis “Smegenų užkalbėtojai” susilaukė daug komentarų. Ši publikacija, “kaip diskutuotina” perspausdinta “Verslo žiniose”, verčia prisidėti prie to, kad diskusija taptų dvikrypte. Taigi norėtume išsakyti savo nuomonę ir lauktume Jūsų atgarsio. Nenorime įrodinėti, kad viešųjų ryšių agentūrų darbuotojų ir žiniasklaidos interesai yra visiškai bendri. Jie skiriasi, tačiau susieina taip dažnai, jog tarpusavio supratimas yra svarbus. Aistrų kaitinimo požiūriu minėtas straipsnis pataikė į dešimtuką. Mes, o kaip vėliau sužinojome – ir žurnalistai – šį straipsnį pasikabinome ant sienos. Kodėl? Tikrai nė vienas to nedarėme iš malonumo skaityti minėtą tekstą dar ir dar kartą. Greičiau – tai ironiškas gestas. Jūsų ironija mūsų atžvilgiu, skaitant apie žiniasklaidos kvailinimą ir subtiliai įžeidžiančiai pateiktus epitetus, suprantama. Mūsų reakcija – nuostaba dėl neįtikėtinai ciniško ir atvirkščio mūsų darbo logikai dėstomo požiūrio. Atsiprašome už patirtas nemalonius įspūdžius.

Ryšiai su visuomene tebeieško vietos rinkodarininkų arsenale
|

Ryšiai su visuomene tebeieško vietos rinkodarininkų arsenale

Reklama – emocijos, informacija ten neperduodama. Kaip tada jaustis “labai edukuotiems vartotojams” a la Dalia Šiukštienė, kuriai bloga nuo “IKI Premija” kortelės ir nuo metrinio katino, ėdančio jos mylimiausią auksinę žuvelę? “IKI Premijos” kortelė docentei “kvepia kvazifinansine veikla”, be to, kelia abejonių, ar teisėtai naudojami jos asmens duomenys, siuntinėjant pasiūlymus paštu. Buvusiai Vilniaus banko marketingo vadovei neįtiko ir dar vienas agentūros “Astos dizainas” (“McCann-Erickson Vilnius”) darbas – Vilniaus banko “didelių galimybių kredito” reklaminė kampanija. Kaip gi galima taip šaltakraujiškai tefloninėje keptuvėje čirškinti žuvelę? Anot pranešėjos, integruotas marketingas – štai ateitis! Dalia Šiukštienė pasiilgo ramaus informavimo apie prekės naujumą. Anot jos, vartotojams kyla klausimas: jei kortelė (ar kreditas, ar bet koks kitas produktas) – geras dalykas, kodėl apie tai nerašo laikraščiai? Panašu, kad nuomonių ratas užsidarė. “Brand Sellers DDB” vadovas siūlo naudotis reklama, nes tai bent jau sąžininga. Dalia Šiukštienė nori informacijos, praėjusios pro žurnalistų sietą – o reklama ji netiki, ja nepasitiki.

Informacija ir dezinformacija – nauji kovos būdai
|

Informacija ir dezinformacija – nauji kovos būdai

Ką gali padaryti hakeriai, kibernetiniai teroristai ar informacinės apsaugos kariai? Hakeriai, naudodamiesi internetu ir analizuodami internate esančius duomenis, kartais gali prieiti net prie įslaptintų, pavyzdžiui, atominių jėgainių apskaitos ir išsiaiškinti jų pažeidžiamumą. Jie gali nustatyti, kur kaupiamos ir perdirbinėjamos reaktyvios branduolinės medžiagos. Gali atkurti apsaugos personalo profilį, vardus, adresus ir net fotografijas, sužinoti įmonių ir instaliacijų silpnąsias puses. Taip pat gali įvertinti vietinės bendruomenės greitosios reakcijos priemonių netobulumus arba procedūras nelaimės atveju ir tuo pasinaudoti. Dar vienas pavyzdys – Trojos arkliai (graikai paslėpė savo karius mediniame arklyje, kurį trojėnai įsitraukė į apgultą miestą. Atėjus laikui, kareiviai išlindo iš arklio ir atvėrė miesto vartus). Panašiai galima įmontuoti slaptas programas arba virusus į kompiuterius, parduodamus kokiai nors šaliai. Juose galima atitinkamu laiku aktyvuoti ir sunaikinti priešo kompiuterines sistemas.

Smegenų užkalbėjimas
|

Smegenų užkalbėjimas

Pernai rudenį Vilniuje vyko ypatingas vakarėlis – susirinko visa Vilniaus viešųjų ryšių bendruomenė. Minėjo Mykolo Katkaus ir Kristino Taukačiko verslų susijungimo po “Viešųjų ryšių partnerių” (VRP) stogu gimtadienį. “Susirinko apie 50-60 “piarščikų” , apžiūrėjo vieni kitų merginas, konstatavo, kad viešųjų ryšių bendruomenė yra ganėtinai jauna – apie 28-30 metų. Didelė dalis – buvę žurnalistai”, – pasakoja vakarėlio dalyvis ir kaltininkas VRP vadovas Mykolas Katkus. Po to susijungimo 2000-aisiais susidarė savotiškas “Bermudų trikampis” – K.Taukačikas, “Delfi” portalas, kuriam vadovauja buvusi Kristino žmona Monika, ir veržlusis M.Katkus su savo plačia klientūra, kuri vis dar moka už paminėjimus interneto portale. Tas klientų naivumas lėmė, kad viešųjų ryšių bendrovės, kilus informacinei krizei, prie “Delfi” sodina nuo vieno iki penkių darbuotojų, kurie imituoja diskusijas ir tai pateikia kaip darbą kliento naudai. Šiandien per visą Lietuvą veikia apie 30 viešųjų ryšių bendrovių. Toli į priekį prasiveržė “trys banginiai” – “A.Jonkus ir partneriai”, “DDB&Co. ir Katkevičius” bei VRP. Aurelijus Katkevičius, vadovaujantis pasaulinio verslo komunikacijos tinklo DDB ryšių su visuomene verslui Lietuvoje, sako, kad šiandien viešųjų ryšių rinka panaši į reklamos paslaugų rinką apie 1995 metus. “Visi daro viską”, – sako jis ir mano, kad ateityje bendrovės turėtų specializuotis pagal klientų veiklos sritis. Šiai nuomonei nepritaria A.Jonkus. O pasak M.Katkaus, specializacijai Lietuvos rinka yra per maža. M.Katkus regi šiuo metu viešųjų ryšių versle vykstančius gilius pokyčius. Anksčiau daugiausiai užduočių buvo iš ryšių su žiniasklaida srities: klientai tiesiog norėjo kuo daugiau skaityti apie save palankių straipsnių. Dabar, anot M.Katkaus, tokių darbų liko apie penktadalis, o klientai viešuosius ryšius ima pripažinti kaip strateginę vadybos funkciją.

Kaip nereikia daryti spaudos konferencijų
|

Kaip nereikia daryti spaudos konferencijų

Lapkričio 21 diena, ketvirtadienis. Lietuva pakviečiama į NATO, bet šis straipsnis – ne apie tai. Reikia dirbti. 10 val. – spaudos konferencija. “Elektroninė prekyba” pristato Rusijos bendrovės “Bitrix” turinio valdymo sistemą. Nenorėjau eiti, bet jie skambino, ragino, todėl teko. Ateinu 10 val. į “Žemaitės” viešbutį. Konferencijų salėje – filmavimas, vyras nugara į auditoriją kažką rusiškai komentuoja prieštvaninei televizijai. Ilgai komentuoja, nusibosta laukti. Tiesa, atsisėdau taip, kad matyčiau dalį veido. Nužiūrinėju atėjusius – pažįstamų veidų nedaug, visi kažkokie programuotojai. Prasideda! Tiesa, neveikia projektorius, todėl vėl tenka laukti. 10.30 val. jau turbūt prasidėjo – viskas bus rodoma kompiuterio ekrane. Nežinau kodėl aš čia, turbūt čia ne žurnalistams, o programuotojams. Suprantu viską, ką jis (“Bitrix” direktorius) sako, bet rašyti nėra apie ką. Prezentacijos metu žiūriu į sieną, pasikeičiu keliais SMS. 11.30 val., kai man jau reikia išeiti, daroma kavos pertraukėlė ir žadama pakalbėti apie tai, kaip produktas bus pardavinėjamas. Būtų įdomu, bet reikia eiti.