Europos šalys atideda ACTA sutarties pasirašymą
| |

Europos šalys atideda ACTA sutarties pasirašymą

Vokietija sustabdė prieštaringai vertinamo teisės akto ACTA (angl. Anti-Counterfeiting Trade Agreement) pasirašymą, po to, kai šios šalies teisingumo ministerija išsakė susirūpinimą keliančius argumentus prieš minėtają, kaip teigiama, piratavimui sustabdyti skirtą priemonę. Vokietijos užsienio reikalų ministerijos atstovas spaudai žurnalistams sakė, jog atidėjimas skirtas „apmastyti tolesnius sprendimus“. Latvija ACTA patvirtinimą atidėjo penktadienį. Lenkija, Čekijos Respublika ir Slovakija procesą taip pat atidėjo konkrečiai nenustatytam laikotarpiui. Naujienų agentūros „Associated Press“ duomenimis, Vokietijos Teisingumo ministerija įsitikinusi, jog toks įstatymas šaliai nereikalingas, ir jog Europos Parlamentas turėtų spręsti dėl šio akto tinkamumo Europos šalims. Praėjusį šeštadienį Vokietijoje vyko daugiau kaip 50 protestų prieš ACTA. Praėjusią savaitę Slovėnijos sostinėje Liublijanoje eitynėse prieš ACTA patvirtinimą dalyvavo apie 2 000 žmonių.

Rūpintojėlis „Kalnapilio“ alaus nebereklamuos
| |

Rūpintojėlis „Kalnapilio“ alaus nebereklamuos

Nacionalinei vartotojų teisių apsaugos tarybai rekomendavus, AB “Kalnapilio-Tauro grupė” nusprendė nutraukti prieštaringai visuomenėje vertinamą reklaminę kampaniją, kurioje alų reklamuoja Rūpintojėlis, pranešė Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba. Penktadienį surengtoje diskusijoje Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos pirmininkas Feliksas Petrauskas, komentuodamas moralinius ir teisinius tokios reklamos aspektus, pacitavo Europos Tarybos direktyvą “Televizija be sienų”, kurios 12 straipsnyje aiškiai teigiama, kad televizijos reklamoje neturi būti dalykų, įžeidžiančių religinius jausmus ir politinius įsitikinimus.Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme taip pat teigiama, kad reklama draudžiama, jeigu joje pažeidžiami visuomenės moralės principai. Institucijos vadovas pasiūlė reklamos įmonių atstovams greičiau įdiegti efektyvius savireguliacijos principus ir mokytis iš klaidų, siekiant, kad reklama nepriešintų visuomenės narių, o priešingai – būtų socialiai atsakinga. „Ši diskusija gali tapti puikiu pavyzdžiu konstruktyvaus bendradarbiavimo tarp valstybinių, verslo ir religinių institucijų bei kitų visuomenės grupių, kurios neabejingos savo narių nuomonei, jausmams, teisėms”, – sakė Tarybos pirmininkas. Reklamą kūrusios agentūros atstovas Paulius Senuta teigė, kad Rūpintojėlis, jo manymu, pirmiausia yra etnokultūros paveldas, o ne religinis simbolis. Jis teigė, kad tai liudija ir istoriniai šaltiniai.

Pasaulį šokiravusios mados reklamos
| |

Pasaulį šokiravusios mados reklamos

Šiais laikais reklamų kūrėjai turi pavargti. Mat aplink tiek daug reklamuojamų daiktų, kad eilinio pirkėjo žvilgsnis užkliūva tik už itin ryškios ar savo turiniu šokiruojančios reklamos. Žinoma, jei niekas nesureaguoja, visuomet viešųjų ryšių specialistai gali sukelti mažą skandaliuką, pavyzdžiui, parašydami skundą lygių teisių kontrolieriui. Tačiau esama tokių reklamų, kurios šokiravo visą pasaulį vos tik pasirodžiusios. Mada ne išimtis. Mada ir erotika visuomet eidavo šalia, tačiau kartais jos susipina. Tai itin sėkmingai išnaudoja ne kas kitas kaip reklamos kūrėjai. Jei kažką vertė raudonuoti džinsų „Levi’s” reklama su Kate Moss, mūvinčią tik džinsus, Deboneirmag.com išrinktos labiausiai šokiruojančios mados reklamos užims kvapą ilgam. Beje, dar prieš dvidešimt metų džinsų kompanija „Jordache” tik džinsais apsirengusiais modeliais papiktino visuomenę. Dizainerį Tomą Fordą galima vadinti didžiausiu provokatoriumi. Pradėjęs stebinti dar dirbant mados namuose „Gucci” nesiliauja ir reklamuodamas savo vardinius kūrinius. Ar prisimenate „Gucci” reklamą, kurioje modelio bikini zonoje išskutinėta G raidė. O štai taip atrodo šiais metais pasirodžiusi Tomo Fordo kvepalų vyrams reklama. „Dolce &Gabbana” šių metų reklama tikriausiai sulaukė kone daugiausiai dėmesio. Ir nesvarbu, kad net buvo uždrausta Italijoje, nes vaizdavo smurtą ir prievartą prieš moteris. Tačiau reklamos kūrėjams tai visiškai nerūpėjo, juk tai kas uždrausta vilioja dar labiau.

Lietuviškos reklamos spindesys ir skurdas
| |

Lietuviškos reklamos spindesys ir skurdas

Neetiška ar klaidinanti reklama gali pakenkti įmonės reputacijai, dėl tokios reklamos įmonė gali prarasti dalį klientų, tačiau nuo neetiško elgesio tai nesustabdo. Per 2010 metų pirmąjį pusmetį už klaidinančia reklama Lietuvos bendrovėms buvo skirta beveik 300 tūkst. litų baudų – dvigubai daugiau nei per pernai visus metus. Vienas didžiausių reklamos užsakovų Lietuvoje telekomunikacijų operatorius “Omnitel” – ne kartą baustas už klaidinančią reklamą. Vien 2009-2010 metais bendrovė gavo kelias baudas, o bendra jų vertė siekia 200 tūkst. litų. 2009 metais Konkurencijos taryba klaidinančiomis pripažino 19 reklamų, per 2010-ųjų pirmą pusmetį – 9. Pagal Lietuvos reklamos įstatymą, už klaidinančią reklamą galima skirti iki 120 tūkst. litų dydžio baudą. Taip pat galima įpareigoti įmonę paneigti klaidinančią reklamą. Įmonės, piliečiai ir visi nepatenkintieji dėl neetiškos reklamos gali pasiskųsti – Lietuvos reklamos biuro Arbitražo komisijai. Komisiją sudaręs Lietuvos reklamos biuras (LRB) yra asociacija, į kurią susibūrė reklamos kūrėjai bei užsakovai. Tai – nevalstybinė reklamos savireguliacijos institucija, panaši į tas, kokios veikia daugelyje Europos valstybių. Asociacijai dabar priklauso apie keturiasdešimt narių – reklamos kūrėjų, užsakovų bei žiniasklaidos įmonių. Visos jos yra paskelbusios apie savanorišką įsipareigojimą laikytis Reklamos etikos kodekso.

Klaidinanti reklama – populiarus kovos už rinką būdas
| |

Klaidinanti reklama – populiarus kovos už rinką būdas

Nuo 2001-ųjų, kai Lietuvoje pradėta vykdyti reklamos priežiūra, dėl klaidinančios ir neleistinos reklamos Konkurencijos taryba (KT) jau yra priėmusi sprendimus daugiau nei pusšimtyje bylų. Įspėjimų įvairiems subjektams pateikta kur kas daugiau. Pasak specialistų, melu pagrįsta reklama yra visiškai netoleruotinas reiškinys laisvojoje rinkoje, tačiau kontrolieriai jokiu būdu neturėtų bausti už galimas interpretacijas, nes visada reikia palikti vietos ir sveikam protui. Kol kas skundus dėl klaidinančios reklamos Lietuvoje dažniausiai KT pateikia konkurentai, nors neatsilieka ir eiliniai vartotojai. Bene dažniausiai į kontrolierių akiratį patenka neva lieknėjimą skatinančios produkcijos pardavėjai, mobiliojo ryšio paslaugų teikėjai. Tačiau egzistuoja ir itin rafinuotų, ir slaptais duomenimis paremtų klaidinančios reklamos formų. Pavyzdžiui, “Vakarų ekspreso” redakcija gavo patikrintų duomenų, kad vienas iš dienraščių, leidžiamas 7 tūkstančių egzempliorių tiražu, siekdamas pritraukti daugiau reklamos davėjų, klaidina vartotojus, nurodydamas beveik dvigubai padidintą savo tiražą. Pasak KT Vartojimo prekių skyriaus vedėjo Vytauto Gliebaus, reklamos priežiūra pradėta vykdyti tik nuo 2001-ųjų, kai įsigaliojo Reklamos įstatymas, draudžiantis klaidinančią ir neleidžiamą lyginamąją reklamą.

Netinkamą reklamą jau galima apskųsti internetu
| |

Netinkamą reklamą jau galima apskųsti internetu

Gyventojų bei įmonių vertinimu, neteisingą, įžeidžiamą, klaidinančią ar kitaip žalingą reklamą galima apskųsti internetu. Skundą galima užpildyti reklamos agentūrų, užsakovų bei žiniasklaidos atstovų asociacijos Lietuvos reklamos biuro (LRB) sukurtoje interneto svetainėje „Reklamosbiuras.lt”. „Stengsimės, kad žmonės labai aiškiai žinotų, kur galima kreiptis dėl neetiškos, įžeidžiamos reklamos”, – antradienį surengtoje spaudos konferencijoje sakė LRB valdybos ir komisijos pirmininkas Marius Jovaiša. Visi skundai bus nagrinėjami nemokamai, tačiau skųstis negalima anonimiškai – būtina nurodyti savo vardą, pavardę ir kontaktinius duomenis. LRB nenagrinės internetu gautų skundų, iškilusių tarp prekių ar paslaugų pirkėjo ir pardavėjo dėl blogos aptarnavimo kokybės ar sutarties sąlygų. Nuo šių metų balandžio veikianti LRB arbitražo komisija per pirmąjį veiklos pusmetį jau išnagrinėjo 20 skundų ir 11 reklamų pripažino pažeidžiančiomis etiką. Paprastai netinkamomis pripažintų reklamų užsakovai nepagrįstai skelbėsi esą „geriausi”, „vieninteliai” ar panašiai. LRB sprendimai yra patariamieji, todėl jų laikytis nėra privaloma, tačiau iki šiol biuro rekomendacijų pakeisti nepaisė tik viena bendrovė.

Nepadori reklama grįžta bumerangu
| |

Nepadori reklama grįžta bumerangu

Erotinės reklamos kūrėjai perprato austrų psichologo Sigmundo Freudo teiginį, kad žmogus nuolat jaučia sekso alkį ir mirties baimę, ir tuo pasinaudojo, dažnai peržengdami bet kokias padorumo ir moralės ribas. Moterį žeminanti reklama bumerangu atsisuko prieš pačią moterį, tokią išvadą pateikė amerikiečių psichologai. Lietuva – ne išimtis: nepadori reklama veržiasi į rinką, ir visuomenėje dėl abejotinos reklamos kilo triukšmas. Kas apgins moterį, kuri yra žeminama reklamoje? Modelių agentūros “Modilina” vadovė Jolanta Sadauskienė teigė, kad kiekviena solidi agentūra atsako už savo modelius ir jaunų merginų nepalieka nežinioje, ypač kai dabar vis daugiau atsiranda apsukrių verteivų. “Reklamos kūrimas nėra vien tik užsakovų reikalas. Tai ir mūsų darbas. Mūsų agentūros žmonės dalyvauja kūrybos procese iki pat pabaigos, kad nebūtų pažeistos modelių teisės”, – tvirtino buvusi manekenė. Tais laikais, kai vaikščiojo ant podiumo, ji pati vos netapo reklamos auka. Turbūt prisimenate bendrovės “Innovation computer group” skandalingas reklamas, kuriose puikavosi tokie lyg ir nekalti iš pirmo žvilgsnio užrašai: “Ar bandei su dviem?..” bei “Imi 1 gauni 2”. Be abejo, nieko smerktino nėra, kad bendrovė reklamavo savo produkciją – kompiuterius ir mobiliojo interneto korteles. Esmė ta, kaip reklamavo šias technikos prekes. Tai ir sukėlė vartotojų nepasitenkinimą.

LKD Jaunimas ragina su neetiška reklama kovoti ryžtingiau
| |

LKD Jaunimas ragina su neetiška reklama kovoti ryžtingiau

Lietuvos krikščionių demokratų jaunimas reiškia įsitikinimą, kad dėl neetiškos reklamos turėtų būti baudžiami ne tik reklamos gamintojai (užsakovai), bet ir jos skleidėjai. “Darosi apmaudu stebėti, kad mūsų teisės aktai beveik nenumato realios atsakomybės už moralinių ir etikos normų pažeidimus, nes neva nėra realių svertų įvertinti, ar reklama morali, ar ne. Be abejonės, tokiomis spragomis naudojasi reklamų kūrėjai bei jų užsakovai, vaikydamiesi pelno ir nepaisydami jokių normų”,- teigia jie. Pasak LKD jaunimo, susirūpinti silpna reklamos kontrolės sistema dėl moralinių ir etikos normų pažeidimų verčia dažnėjantys bei įžūlėjantys neetiškos reklamos atvejai : Krekenavos žali vokeliai; dienraščio “15 minučių” reklama, kurioje vaizduojamas narkotikus beuostantis paauglys; “Kalnapilio” alaus reklama su Rūpintojėlio atvaizdu. Reklamos savireguliacijos asociacijos “Lietuvos reklamos biuro” naujai įkurta Arbitražo komisija nėra įgalinta uždrausti ar tuo labiau bausti neetiškos reklamos kūrėjus. Didžiausias šios komisijos svertas – viešumas, tačiau tenka pastebėti, kad viešumo funkciją veiksmingai gali atlikti pati visuomenė, be to – viešumo neretai siekia patys skandalingos reklamos gamintojai.Pernelyg didelėmis galiomis negali pasigirti ir Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba, kuri “Kalnapilio” reklamos atveju tik rekomendavo nutraukti reklamą, apsisprendimo laisvę palikdama pačiai bendrovei, gaminusiai (užsakiusiai) reklamą.

Šokiruojamos reklamos užsakovams – užnugaris
| |

Šokiruojamos reklamos užsakovams – užnugaris

Skandalingai pagarsėjusi Krekenavos agrofirma dar kartą viešai spjovė į moralės ir etikos normas. Su Viktoru Uspaskichu siejama įmonė praleido pro ausis rekomendacijas nutraukti reklamos „Kas laimės Krekenavos vokelį” kampaniją. Įtariama, kad mėsos perdirbimo įmonė gali jaustis rami dėl patikimo užnugario – Teisingumo ministerijai pavaldžios Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos (NVTAT), kuri įpareigota drausminti Reklamos įstatymo pažeidėjus. „Cinizmo viršūnė”, – tokiais žodžiais Krekenavos agrofirmos reklamą, kurioje komerciniais tikslais eskaluojamas neteisėtai vokeliuose mokamų atlyginimų skandalas, įvertino Lietuvos reklamos biuro asociacijos valdybos pirmininkas Marius Jovaiša. Neseniai įsteigtos šios savireguliacijos asociacijos Arbitražo komisija pabrėžė, kad reklamoje sąvoka „vokeliai” pateikiama pozityviai, žaismingai – dėl to galima įžvelgti pasityčiojimą iš tų įmonių ir darbdavių, kurie neslepia atlyginimų ir sąžiningai moka mokesčius. Negana to, ekspertai nustatė, kad Krekenavos agrofirmos reklamoje jaučiamas skatinimas mokėti atlyginimus nelegaliai. Tačiau Arbitražo komisijos rekomendacija savanoriškai nutraukti antisocialinį elgesį skatinančią reklamos kampaniją Krekenavos agrofirmos nesudomino. Televizijos ekranuose ir žiniasklaidoje toliau šmėkščioja V.Uspaskichą televizijos laidose parodijuojančio aktoriaus Remigijaus Vilkaičio herojus Agurkichas, mojuojantis žaliais vokeliais.

Lytinius organus imituojančios reklamos: uždraustas Fordo mados genialumas
| |

Lytinius organus imituojančios reklamos: uždraustas Fordo mados genialumas

Italijos reklamos kontrolės (IAP) institutas uždraudė demonstruoti dizainerio Tomo Fordo akinių nuo saulės ir kvepalų reklamas, kuriose imituojami subtiliai pridengti lytiniai organai. Organizacija IAP, atlikusi tyrimą, nustatė, kad reklamų turinys pernelyg vulgarus ir peržengiantis padorumo ribas. Organizacijos taryba savo sprendimą argumentavo, teigdama, kad tokio pobūdžio reklamos skatina įžeidžiantį požiūrį į moterį ir žemina moterį apskritai. Nuotraukos su šia reklama buvo išspausdintos itališkoje žurnalo „Vogue” versijoje ir dar keliuose leidiniuose, tačiau po šio nuotraukų publikavo jas uždrausta viešinti. Tomo Fordo mados namams patarta ieškoti kito savo prekių komunikacijos būdo.