Lietuvos Respublikos (LR) piliečiams besiaiškinant: ar Jo Ekscelencija LR
Prezidentas Rolandas Paksas kažkam atidirbinėja už prezidento kėdei užimti
išnaudotus svetimus pinigus – ar nedori politikai stengiasi sukompromituoti ir
pašalinti iš pareigų siekiantį užkirsti kelią jų neteisėtoms machinacijoms dorą
Prezidentą - aš nusprendžiau paviešinti keletą dokumentų. Tai, kaip LR
Prezidento patarėjai sprendžia šiuose dokumentuose įvardintas problemas
akivaizdžiai parodo jų požiūrį į savo pareigas.
Prisiminkime nesenus istorinius faktus. LR Konstitucinis Teismas, 1994 m.
gegužės 27 d., bylos Nr. 12/93 nutarime konstatuoja (citatos pradžia):
"LR Aukščiausioji Taryba 1990 m. kovo 11 d. priėmė Aktą dėl Lietuvos
Nepriklausomos Valstybės atstatymo ir juo paskelbė, kad yra atstatomas 1940
metais svetimos jėgos panaikintas Lietuvos Valstybės suvereninių galių vykdymas
ir Lietuva vėl yra nepriklausoma valstybė. Taip pat paskelbė, kad Lietuvoje
negalioja jokios kitos valstybės konstitucija.
Aukščiausioji Taryba 1990 m. kovo 11 d. įstatymu "Dėl 1938 metų gegužės 12
dienos Lietuvos Konstitucijos galiojimo atstatymo" nutraukė "1978 m. balandžio
20 d. Lietuvos TSR Konstitucijos (Pagrindinio įstatymo), 1977 m. spalio 7 d.
TSRS Konstitucijos (Pagrindinio įstatymo), taip pat TSRS ir sąjunginių
respublikų įstatymų pagrindų, kitų TSRS įstatymų galiojimą Lietuvos Respublikos
teritorijoje". Aukščiausioji Taryba tuo pačiu įstatymu atnaujino "1938 m.
gegužės 12 d. Lietuvos Konstitucijos veikimą visoje Lietuvos Respublikos
teritorijoje, sustabdant tų skyrių ir straipsnių, kurie reglamentuoja
Respublikos Prezidento, Seimo, Valstybės Tarybos ir Valstybės kontrolės statusą,
galiojimą". 1938 m. gegužės 12 d. Konstitucijos VII skyrius "Tautos ūkis", kurio
normomis reguliuojami nuosavybės santykiai, galiojimas nebuvo sustabdytas, o tai
reiškė privatinės nuosavybės teisės instituto atstatymą” (citatos pabaiga).
Tai reiškia, kad 1990 m. kovo 11 d. įstatymu "Dėl 1938 metų gegužės 12 dienos
Lietuvos Konstitucijos galiojimo atstatymo" atkurta 1938 metų gegužės 12 dienos
Lietuvos Konstitucija nuo jos atkūrimo momento savo teisinėmis normomis gynė iki
1940-06-15 LR piliečių įgytas nuosavybės teises į nekilnojamąjį turtą ir tų
nuosavybės teisių nebuvo galima nutraukti nepažeidžiant 1938 metų gegužės 12
dienos Lietuvos Konstitucijos teisinių normų. Tačiau posovietinėje Lietuvoje iki
šio momento vykdomi sovietinės – okupacinės valdžios priimti “teisiniai”
sprendimai. Posovietinės LR valdžios pareigūnai sovietiniuose teisiniuose
aktuose sugeba atrasti ir vykdyti tokias “teisines” normas – kurių juose išvis
nėra ir niekuomet nebuvo. Apie tai aš esu išsamiai išaiškinęs informaciniame
portale www.straipsniai.lt esančiame straipsnyje
“Ar teisėta posovietinė žemės
reforma Lietuvoje” (http://www.straipsniai.lt/articles.php?id=4112).
Kiekvienam galvojančiam asmeniui akivaizdu, kad vienu metu negali galioti ir
būti vykdomi du savo teisine esme tarpusavyje visiškai prieštaringi teisiniai
aktai. Asmens subjektinė teisė yra reali, o ne deklaratyvi tik tuo atveju, jeigu
asmuo turi teisę ją realizuoti. Posovietinėje Lietuvoje1990 m. kovo 11 d.
įstatymu "Dėl 1938 metų gegužės 12 dienos Lietuvos Konstitucijos galiojimo
atstatymo" atkurta 1938 metų gegužės 12 dienos Lietuvos Konstitucija nuo jos
atkūrimo momento nebuvo vykdoma, nes šios Konstitucijos teisinėmis normomis
ginamos LR piliečių nuosavybės teisės į iki 1940-06-15 (sovietinės okupacijos
pradžios) įgytą nekilnojamąjį turtą praktiškai realizuotos nebuvo. 1990 m. kovo
11 d. LR Laikinojo Pagrindinio Įstatymo 44 straipsnio pirmoje dalyje buvo
nustatyta: „Lietuvos ekonominės sistemos pagrindas yra Lietuvos Respublikos
nuosavybė, kurią sudaro piliečių privatinė nuosavybė...“. Ši nuostata svarbi
tuo, kad ja naujai priimtoje LR Konstitucijoje "Laikinajame Pagrindiniame
Įstatyme" buvo įtvirtintas privatinės nuosavybės teisės konstitucinio instituto
atstatymas ir faktiškai pripažintas jo tęstinumas iš Lietuvos valstybės
konstitucijų. Tačiau ir šiuo atveju LR piliečių nuosavybės teises į iki
1940-06-15 (sovietinės okupacijos pradžios) įgytą nekilnojamąjį turtą praktiškai
realizuotos nebuvo. 1992 m. spalio 25 d. Lietuvos Respublikos piliečių
referendume priimtos ir šiuo metu galiojančios LR Konstitucijos 23 straipsnio
pirmosios dalies teisinė norma “Nuosavybė neliečiama” gina LR piliečių
nuosavybės teises, 28 straipsnio teisinė norma “Įgyvendindamas savo teises ir
naudodamasis savo laisvėmis, žmogus privalo laikytis Lietuvos Respublikos
Konstitucijos ir įstatymų, nevaržyti kitų žmonių teisių ir laisvių” draudžia
kitų žmonių teisių ir laisvių varžymą, o šios Konstitucijos 29 straipsnio dalies
teisinės normos “Įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar
pareigūnams visi asmenys lygūs” ir “Žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti
jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės
padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu” draudžia asmeniui ar asmenų
grupei teikti privilegijas jeigu teikiant tas privilegijas pažeidžiama asmenų
lygybė prieš įstatymą ir pažeidžiamos kitų asmenų teisės. Šios galiojančios LR
Konstitucijos teisinės normos posovietinėje Lietuvoje taip pat nevykdomos. Tai
reiškia, kad 1990 m. kovo 11 d. įstatymu "Dėl 1938 metų gegužės 12 dienos
Lietuvos Konstitucijos galiojimo atstatymo" atkurta 1938 metų gegužės 12 dienos
Lietuvos Konstitucija, 1990 m. kovo 11 d. priimtas LR Laikinasis Pagrindinis
Įstatymas, 1992 m. spalio 25 d. Lietuvos Respublikos piliečių referendume
priimta ir šiuo metu galiojanti LR Konstitucija, bei LR pasirašyti ir
ratifikuoti LR piliečių nuosavybės teises ginantys tarptautiniai įsipareigojimai
posovietinėje Lietuvoje neužtikrino ir šiuo metu neužtikrina tuose dokumentuose
esančiomis imperatyviomis teisės normomis grindžiamų žmogaus teisių praktinio
realizavimo, todėl minėti dokumentai posovietinėje Lietuvoje buvo ir yra
deklaratyvūs. Toks kasdieniniame gyvenime nuolat praktiškai pažeidinėjamų
žmogaus teisų deklaravimas skirtas naiviems ir patikliems užsieniečiams apgauti.
Posovietinėje Lietuvoje tikrai realūs yra tik melas apie tariamai siekiamą
“visuotinę gerovę” (kuriuo maskuojamas bendro, priklausančio visai Tautai ir
atskiriems LR piliečiams individualiai turto išgrobstymas) ir pats neteisėtas
turto išgrobstymo procesas. Šiame straipsnyje aš jau minėjau, kad “Posovietinės
LR valdžios pareigūnai sovietiniuose teisiniuose aktuose sugeba atrasti tokias
teisines normas – kurių juose išvis nėra ir niekuomet nebuvo” (tai
informaciniame portale www.straipsniai.lt esančiame mano straipsnyje
“Ar teisėta
posovietinė žemės reforma Lietuvoje” įvardintas ir teisiškai argumentuotai
įrodytas niekuomet teisiškai nenutrūkusių, iki 1940-06-15 LR piliečių įgytų
nuosavybės teisių į nekilnojamąjį turtą “atkūrinėjimas” posovietinėje
Lietuvoje). Tokia LR “valdžią turinčiųjų” veika niekaip nesuderinama su LR
Konstitucijos pirmame straipsnyje įtvirtintu teisiniu Lietuvos valstybės valdymo
formos (valstybinės santvarkos) apibudinimu, kad “Lietuvos valstybė yra
nepriklausoma demokratinė respublika” ir šios Konstitucijos antrojo straipsnio
teisinėmis nuostatomis, kad “Lietuvos valstybę kuria Tauta” ir “Suverenitetas
priklauso Tautai”. Melu ir savivale pagrįstas piktnaudžiavimas valdžia tikrai
netapatus “demokratine respublika” įvardijamai valstybinei santvarkai.
Respublika (lotyniškai respublica – viešas reikalas) – tai valstybė, kurioje
suverenitetas priklauso tautai. Joje visos aukščiausiosios valstybės valdžios
institucijos tiesiogiai ar netiesiogiai įgaliojimus veikti gauna iš piliečių ir
yra piliečiams atsakingos. Ši valdymo forma yra susijusi su demokratiniu
politiniu režimu. Posovietinėje Lietuvoje “specialieji” įstatymai yra priimti
melagingu pagrindu ir skirti tik tam tikros grupės LR piliečių savanaudiškų
ekonominių interesų patenkinimui. Tokie “įstatymai” neatitinka respublika
įvardijamoje valstybinėje santvarkoje visiems be išimties įstatymams būtinos
sąlygos – visų piliečių lygybės prieš įstatymą ir todėl laikytini suinteresuotų
asmenų grupės savivalės aktais.
Visuomeninė organizacija “Lietuvos asmenų įgaliotųjų atstovų draugija” (LAĮAD)
mane yra įgaliojusi atstovauti ir ginti piliečių nuosavybės teises į
nekilnojamąjį turtą. Vykdydamas šį įgaliojimą aš 2003-05-12 LR Prezidento
priimamajame, Jo Ekscelencijos vardu, reg. Nr 1D – 3362 užregistravau 2003-05-07
LAĮAD “Prašymą nutraukti žemės reformos vykdytojų savivalę ir atstatyti
teisingumą” Nr. 1/V – 03 su priedais. Taupydamas gerbiamų skaitytojų laiką aš iš
karto jūsų dėmesiui pateikiu savo 2003-08-19 pakartotinio prašymo LR Prezidentui
kopiją. Iš jos turinio Jūs suprasite, kaip LR Prezidento patarėjai ir LR
Prezidentui pavaldžios tarnybos sprendžia LR piliečiams gyvybiškai svarbias
problemas: |
Aš, Zenonas Jurgelevičius, esu Lietuvos asmenų įgaliotųjų atstovų draugijos
Žmogaus teisių gynimo skyriaus pirmininkas ir LAĮAD mane įgaliojo ginti Lietuvos
Respublikos piliečių nuosavybės teises į jų iki 1940-06-15 nuosavybės teise
valdytas žemės valdas.
2002-05-12 Lietuvos Respublikos Prezidento priimamajame, reg. Nr. 1D-3362
įregistravau Jūsų Ekscelencijai adresuotą 2003-05-07 Lietuvos asmenų įgaliotųjų
atstovų draugijos „Prašymą“ Nr. l/V-03, kuriame prašėme nutraukti žemės reformos
vykdytojų savivalę ir atstatyti teisingumą. 2002-05-12 LAĮAD „Prašymas“
Lietuvos Respublikos Prezidentūroje ir Lietuvos Respublikos Specialiųjų Tyrimų
Tarnyboje buvo tiriamas nepagrįstai ilgai – iki 2003-08-04 – tačiau taip ir
liko iš esmės neištirtu, nes:
1. Lietuvos Respublikos Prezidentūroje nebuvo sprendžiamas 2002-05-12
LAĮAD „Prašymo“ ketvirtajame punkte pareikštas ir prie 2002-05-12 LAĮAD
„Prašymo“ pridėtame „Aiškinamajame rašte“:
„Ar teisėta posovietinė žemės reforma
Lietuvoje“ išsamiai teisiškai argumentuotas LR piliečių nuosavybės teisių į iki
1940-06-15 (nepriklausomos Lietuvos valstybės sovietinės okupacijos) tų piliečių
nuosavybės teise valdytas žemės valdas tęstinumo klausimas. Minėtame
„Aiškinamajame rašte“ cituodami okupacinio periodo teisės aktus mes
argumentuotai įrodome, kad posovietiniuose LR piliečių nuosavybės teises į iki
1940-06-15 reglamentuojančiuose specialiuosiuose įstatymuose: 1990 m. birželio
18 d. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos (AT) priimtame LR įstatyme
Nr. 1-1454 „Dėl piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą
atstatymo tvarkos ir sąlygų“ ir šį įstatymą pakeitusiame 1997 07 01 Lietuvos
Respublikos Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo
įstatyme“ Nr. VIII-359 (bei jo daugkartinėse pataisose ir papildymuose) yra
įtvirtinta visiškai teisiškai nepagrįsta nuostata, kad LR piliečių nuosavybės
teisės į iki 1940-06-15 nuosavybės teise valdytas žemės valdas yra teisiškai
nutrūkę ir reikalingos teisinio atstatymo. Jūsų Ekscelencijai čia sutrumpintai
primenu LR piliečių nuosavybės teisių tęstinumą į iki 1940-06-15 nuosavybės
teise valdytas žemės valdas pagrindžiančią argumentaciją:
1.1. 1940-07-22 „Liaudies Seimo“ deklaracija netik teisiškai nenutraukė
visų tuometinių Lietuvos žemės savininkų nuosavybės teises, bet net įsipareigojo
jas ginti. Tai patvirtina tos deklaracijos ir tuometinių poįstatyminių teisės
aktų tekstai. Teisinis terminas „nacionalizacija“ tos deklaracijos tekste išvis
nepaminėtas.
1.2. LR „specialiųjų“, žemės reformos vykdymą ir niekuomet teisiškai
nenutrūkusių LR piliečių „nuosavybės teisių atkūrimą“ reglamentuojančių LR
įstatymų teiginys apie „kitaip nutrūkusias piliečių nuosavybės teises“ yra
sugalvotas po 1991-03-11 ir sovietinėje praeityje jokio piliečių nuosavybės
teisių nutrūkimo sukurti negali.
1.3. LR teisėti žemės savininkai „buvusiais savininkais“ ir
„pretendentais“ (į savo turtą) tapo tik po 1990 m. kovo 11 d. (nepriklausomos
Lietuvos valstybės atkūrimo). Tai įrodo Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos
1989 m. liepos 4 d. priimto įstatymo Nr. XI-3066 „Dėl Lietuvos TSR valstiečio
ūkio“ septintojo straipsnio trečiosios dalies turinys: „...Pirmumo teisė
steigiant valstiečio ūkį priklauso teisėtiems žemės paveldėtojams gyvenantiems
ir dirbantiems toje vietovėje.“ Tai įrodo, kad 1989 m. liepos 4 dieną
tuometinėje Lietuvos Tarybų Socialistinėje Respublikoje teisėtų žemės savininkų
nuosavybės teisės į jų paveldimas žemės valdas teisiškai nebuvo nutrūkę ir šis
teisėtų žemės savininkų nuosavybės teisių tęstinumo juridinis faktas buvo
oficialiai pripažintas bei ginamas tuometinės Lietuvos valstybės įstatymais.
1.4. Šiuo metu niekuomet teisiškai nenutrūkę LR piliečių nuosavybės
teisės į žemės valdas „atkuriamos“ vadovaujantis „Lietuvos Respublikos Piliečių
nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo (1997 07 01
Nr. VIII-359)“ ir šio įstatymo įgyvendinimą reglamentuojančio „Lietuvos
Respublikos Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo
įstatymo įgyvendinimo įstatymo (1997 07 02 Nr. VIII-369) teisinėmis normomis.
Minėti specialieji LR įstatymai yra nesuderinti su LR prisiimtais Tarptautiniais
įsipareigojimais. Ratifikuodama Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių
apsaugos Konvenciją Lietuvos Respublika pagal šios Konvencijos 1-ą straipsnį
automatiškai garantavo, kad jos vidaus teisė atitinka šios Konvencijos teisines
nuostatas ir įsipareigojo nepažeisti Konvencijoje ginamų materialinių teisių bei
laisvių. Lietuvos Respublikai pasirašius bei ratifikavus Europos žmogaus teisių
ir pagrindinių laisvių apsaugos Konvencijos dokumentus LR Seime 1997-07-01 buvo
naujai priimtas specialusis „Lietuvos Respublikos Piliečių nuosavybės teisių į
išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymas“ Nr. VIII-359.
Gal priimdama įstatymus ir juos praktiškai taikydama LR valdžia nepažeidžia
žmogaus teisių, nes veikia Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių
apsaugos Konvencijos 18 straipsnio teisinių normų ribose? Taip nėra, nes vykdant
posovietinę „žemės reformą“ Lietuvoje nuolat grubiai pažeidinėjamas LR
Konstitucijos 29 straipsnyje ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių
apsaugos Konvencijos 14 straipsnyje įtvirtintas civilinių santykių subjektų
lygiateisiškumo principas. Todėl posovietinę LR žemės reformą reglamentuojantys
LR įstatymai negali būti prilyginti visų LR piliečių teises vienodai (pagal
Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos Konvencijos 18 straipsnio
teisines normas) apribojantiems įstatymams. LR piliečių nuosavybės teisę į
paveldimą žemę nuo 1995 m. gruodžio 7 d. tiesiogiai gina Konvencijos 1-ojo
protokolo 1-as straipsnis, kuris LR įsigaliojo nuo jo ratifikavimo dienos.
Tačiau posovietinės LR valdžia visiškai neatsižvelgia į jos pačios pasirašytų ir
ratifikuotų Tarptautinių sutarčių nustatytas teisines normas. Lietuvos
Respublikos valdžios po Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos
Konvencijos straipsnių pasirašymo ir ratifikavimo vykdomas „specialiųjų“
įstatymų, skirtų niekuomet teisiškai nenutrūkusioms piliečių nuosavybės teisėms
„atkurti“ priėmimas ir vykdymas yra ne kas kita – kaip LR valdžios bandymas
vadovaujantis vidaus teise pateisinti prisiimtų tarptautinių įsipareigojimų
nevykdymą. Šalių, prisijungusių prie Konvencijos bandymus remiantis savo vidaus
teisės normomis pateisinti tarptautinės sutarties nevykdymą draudžia pacta sunt
servanda principas, įtvirtintas 1969 m. Vienos konvencijos dėl tarptautinių
sutarčių teisės, kurios dalyve yra LR, 26 straipsnyje. Todėl „Lietuvos
Respublikos Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo
įstatymas (1997 07 01 Nr. VIII-359)“, jo daugkartinės pataisos ir papildymai,
bei šio įstatymo pagrindu LR priimti išvestiniai teisės aktai yra teisiškai
nepagrįsti ir nevykdytini, o ankstesnio jų vykdymo pasekmės naikintinos
atstatant teisingumą.
IŠVADA: Neteisingas LR piliečių nuosavybės teisių tęstinumo į iki
1940-06-15 tų piliečių nuosavybės teise valdytas žemės valdas traktavimas
Lietuvos Respublikoje sukūrė iki šio momento besitęsiančią, visame civilizuotame
pasaulyje precedento neturinčią situaciją kuomet LR piliečių nuosavybės teisių
klausimai sprendžiami viešosios administracijos pareigūnų nuožiūra ir tos
administracijos priimti sprendimai gali atvirai prieštarauti ne tik nuosavybės
teisę, bet ir Lietuvos Respublikos valstybingumą reglamentuojančioms
imperatyvioms LR Konstitucijos teisinėms normoms. Minėti neteisėti
administracijos pareigūnų sprendimai yra aukštesnės juridinės galios už
imperatyvias, nuosavybės teisę bei Lietuvos Respublikos valstybingumą
reglamentuojančias LR Konstitucijos teisines normas ir už LR pasirašytų ir
ratifikuotų Tarptautinių sutarčių bei Konvencijų teisines normas, nes paties
žemiausio lygmens atvirai vagiliaujančio valdininkėlio priimtas sprendimas
galioja iki jį savo sprendimu nepanaikina aukštesnė tos žinybos institucija arba
teismas. Tai kad tuo pačiu metu, tų pačių teisinių subjektų atžvilgiu netaikomi
ir nevykdomi aukščiausios teisinės galios teisiniai aktai, bet taikomi ir
vykdomi tiems aukščiausios teisinės galios aktams savo teisine esme atvirai
prieštaraujantys administracijos pareigūnų sprendimai reiškia, kad Lietuvos
valstybėje faktiškai klesti grupės asmenų savivalė. Todėl Lietuvos valstybė
negali būti laikoma laisva demokratine teisine valstybe – kurioje piliečių
teises gina Konstitucija. Posovietinėje Lietuvoje neįmanomas ir pažeistų
piliečių nuosavybės teisių apgynimas teisme, nes LR nėra įstatymų – kurie
teisingai konstatuotų, kad iki 1940-06-15 (nepriklausomos Lietuvos valstybės
sovietinės okupacijos) LR piliečių įgytos nuosavybės teisės į žemės valdas iki
šio momento yra niekuomet teisiškai nenutrūkę.
LAĮAD adresuotame 2003-06-30 rašte Nr. 1D-3362 „Dėl skundo“, LR Prezidento
patarėja teisės klausimais Ona Buišienė ir LR STT mūsų „Prašymą“ nagrinėjęs
pareigūnas Juozas Rimkus bei savo parašu to „nagrinėjimo“ išvadas patvirtinęs
STT direktoriaus pavaduotojas Vidmantas Bruzgys 2003-08-04 STT rašte Nr.
25-01-2378 mūsų iškeltą piliečių nuosavybės teisių nepertraukto tęstinumo
problemą išvis nutyli ir kažką aiškina apie piliečių nuosavybės teisių atkūrimą.
Ar tai reiškia, kad šie Lietuvos valstybės pareigūnai visiškai nesigilina į
jiems rašančių pareiškėjų prašymuose pareikštus teisinius argumentus?
LR Prezidento patarėja teisės klausimais Ona Buišienė su 2003-05-07 LAĮAD
„Prašymo“ Nr. l/V-03 turiniu privalėjo supažindinti Jūsų Ekscelenciją, nes LR
Konstitucingumo apgynimas yra Jūsų Ekscelencijos – LR Konstitucijos garanto
kompetencija.
2. Prie 2003-05-07 LAĮAD „Prašymo“ Nr. 1/V-03 pridėtame „Aiškinamajame
rašte“ yra konstatuotas šis LR piliečių Konstitucinių teisių pažeidimas:
„Ar posovietinės LR valdžios vykdomą prievartinį piliečių nekilnojamojo turto
nuosavybės teisių perskirstymą išvis galima įvardinti „žemės reforma“? Į šį
klausimą galima atsakyti šią posovietinę žemės reformą palyginus su Lietuvoje
anksčiau vykdytomis žemės reformomis. Išsiaiškinkime: ar yra esminių skirtumų
tarp šiuo metu LR vykdomos posovietinės žemės reformos ir prieškarinėje
nepriklausomoje Lietuvoje bei Lietuvos Tarybų Socialistinėje Respublikoje
vykdytų žemės reformų?
1) Prieškarinėje nepriklausomoje Lietuvos valstybėje vykdant žemės reformą
(tuometinio žemės reformos įstatymo 5 paragrafe) buvo nustatyta minimali žemės
savininkui paliekamos žemės norma – 8 ha vienai šeimai: „kad žmonės nebūtų
dirbtinai nusmukdyti žemiau skurdo ribos, kai neįmanoma pragyventi“.
2) 1940 m. „Lietuvos Tarybų Socialistinėje Respublikoje“ vykdant sovietinę žemės
reformą šios reformos vykdymą reglamentuojančiuose sovietiniuose įstatymuose
taip pat buvo nustatyta minimali žemės savininkui paliekamos žemės norma: "Seimas
nutaria nustatyti visoje Lietuvoje valstiečių ūkiams apribotą 30-ties hektarų
normą vienam ūkiui, o valstiečių ūkių žemės ploto perteklių virš šios normos,
paversti valstybiniu žemės fondu, tikslu pagelbėti bežemiams ir mažažemiams
valstiečiams įsigyti žemės.
Visa žemė, esanti nuo šio laiko dirbančiųjų ir valstiečių rankose, o lygiai ir
žemė, kuri bus valstybės perduota bežemiams ir mažažemiams valstiečiams,
užtvirtinama amžinam valstiečių naudojimuisi. Visokie bandymai pasikėsinti į
asmeninę valstiečių nuosavybę arba prieš darbo valstiečių valią, primetant jiems
kolchozų organizaciją bus griežtai nubausti, kaip kenkia liaudies ir valstybės
interesams" (citata iš 1940-07-22 d. „Liaudies Seimo Deklaracijos“ teksto).
Išvada: Posovietinė žemės reforma nuo prieškarinėje nepriklausomoje
Lietuvoje bei Lietuvos Tarybų Socialistinėje Respublikoje vykdytų žemės reformų
skiriasi tuo, kad posovietinės žemės reformos vykdymą reglamentuojančiuose LR
įstatymuose nenumatyta teisėtam žemės savininkui palikti minimalią žemės normą,
kad šis galėtų iš savo darbo pats prasimaitinti ir pamaitinti savo vaikus.
Trylika metų trunkančios posovietinės žemės reformos Lietuvoje vykdymo metu norintiems atgauti savąją žemę teisėtiems žemės
savininkams taikoma prievarta: jeigu pilietis nesutinka didžiosios dalies savo
žemės palikti žemės reformos vykdytoją disponavimui – tai žemė jam išvis
„negrąžinama“. Ar trylika metą trunkantį teisėtų žemės savininkų ir jų vaikų
marinimą badu siekiant priversti kad šie atsisakytų savo žemės galima įvardinti
„žemės reforma“?
Kadangi 2-oje šio „Prašymo“ dalyje įvardinti LR Konstitucingumo pažeidimo faktai
jau yra pažeidę ir šiuo metu pažeidžia daugelio LR teisėtų žemės savininkų
teises, tai LR Prezidento patarėja teisės klausimais Ona Buišienė su šiais
faktais privalėjo supažindinti Jūsų Ekscelenciją, kaip LR Konstitucijos garantą,
kad Jūsų Ekscelencija galėtų priimti tinkamą sprendimą.
3. 2003-05-07 LAĮAD „Prašymo“ Nr.1A/-03 3-iame punkte prašėme: „Leisti
Zenonui Jurgelevičiui minėtą tyrimą vykdančiai LR kompetentingai institucijai
pateikti 1991 – 2003 metais ginant žmogaus teises surinktus įrodymus apie LR
žemės reformą vykdančių ir tą vykdymą kontroliuojančių valstybės pareigūnų
įvykdytus teisės pažeidimus“.
Į šią mūsų prašymo dalį visiškai neatsižvelgė (ją ignoravo) LR Prezidento
patarėja teisės klausimais Ona Buišienė ir LR STT mūsų „Prašymą“ nagrinėjęs
pareigūnas Juozas Rimkus bei savo parašu to „nagrinėjimo“ išvadas patvirtinęs
STT direktoriaus pavaduotojas Vidmantas Bruzgys.
3.1. Dėl minėtų pareigūnų neveikimo Jūsų Ekscelencija nebuvote
informuotas apie Kauno rajono apylinkės teismo ir Kauno apygardos teismo teisėjų
vykdomą Kauno apskrities žemėtvarkininkų neteisėtos veikos „dengimą“ įvairiais
išgalvotais pretekstais atmetant mūsų pateiktus, žemėtvarkininkų kaltę
įrodančius dokumentus.
Konkretus pavyzdys: Kauno apskrities žemėtvarkininkai klastojo duomenis apie
žemės savininkės G. Skirmantienės paveldimos žemės buvimo vietą ir 3,5 ha
nepagrįstai mažino jos paveldimos žemės plotą. Minėtų teismų teisėjai tos
žemėtvarkininkų veikos „nepastebėjo“ ir keturis kartus nenagrinėtus atmetė
žemėtvarkininkų kaltę įrodančius dokumentus – tuo padėdami žemėtvarkininkams
išvengti atsakomybės. Kadangi Jūsų Ekscelencija skiriate teisėjus, tai
informacija apie netinkamą teisėjų pareigų atlikimą Jums neabejotinai svarbi.
3.2. 2003-05-07 LAĮAD „Prašymą“ Nr. l/V-03 nagrinėjęs LR STT pareigūnas J.
Rimkus netik „palengvino“ savąjį nagrinėjimą nesivargindamas susipažinti su mūsų
surinkta medžiaga apie žemėtvarkininkų įvykdytus ir vykdomus teisės pažeidimus,
bet savo neveikimu žemėtvarkininkams sudarė sąlygas nebaudžiamiems ir toliau
vykdyti tęstinius 1994 m. LR Valstybės kontrolės bei 1999 m. LR Seimo
Kontrolieriaus K. Milkeraičio patikrinimų metu nustatytus teisės pažeidimus.
Susipažinus su 2003-08-04 LR STT specialisto Juozo Rimkaus paruoštu ir STT
direktoriaus pavaduotojo Vidmanto Bruzgio pasirašytu raštu Nr. 25-01-2378 „Dėl
prašymo nagrinėjimo“ tampa neaišku: ar tai teisingumą ginančios ir įgaliotos
kovoti su valdininkų neteisėta veika LR valstybinės institucijos piliečių skundo
ištyrimo medžiaga – ar eilinis atvirai piktnaudžiaujančių teise žemėtvarkos
„specialistų“ atsirašinėjimas:
3.2.1. 2003-08-04 LR STT specialisto Juozo Rimkaus paruoštame ir STT
direktoriaus pavaduotojo Vidmanto Bruzgio pasirašytame rašte Nr. 25-01-2378 „Dėl
prašymo nagrinėjimo“ konstatuojama:
„Savo prašyme Jūs remiatės Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriam Kęstučio
Milkeraičio 1999-11-10 pažymoje Nr. 99/04-551, 99/04-853 „Dėl Zenono
Jurgelevičiaus ir Veronikos Vilčinskienės skundų ištyrimo“ išdėstytais
teiginiais.
Jūs neteisingai nurodote, kad Seimo kontrolierius K. Milkeraitis tyrimo metu
nustatė organizuoto nusikalstamumo požymius. Tiek ankstesnės redakcijos,
tiek šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo
(Žin., 1998, Nr. 110-3024) 22 straipsnis nustato, kad Seimo kontrolierius,
atlikęs tyrimą ir nustatęs nusikaltimo požymius, turi priimti sprendimą perduoti
medžiagą ikiteisminio tyrimo organams arba prokurorui (pagal ankstesnę įstatymo
redakciją -tardymo organams). Jeigu Jūsų minimu atveju Seimo kontrolierius būtų
nustatęs nusikaltimo požymius, jis būtų turėjęs priimti atitinkamą sprendimą“.
2003-05-07 LAĮAD „Prašyme“ Nr. 1/V-03 (kurį nagrinėjo STT pareigūnas J. Rimkus)
mes pacitavome šią 1999-11-10 LR Seimo kontrolieriaus K. Milkeraičio „Pažymos“
Nr. 99/04-551 ir Nr. 99/04-833 „Dėl Zenono Jurgelevičiaus ir Veronikos
Vilčinskienės skundų ištyrimo“ išvados dalį:
„Lietuvos Respublikos Seimui priėmus 1997 07 01 Piliečių nuosavybės teisių į
išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymą Vyriausybė 1997 09 29 nutarimu
Nr. 1057 patvirtino Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį
nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo įgyvendinimo tvarką. Jos 103 str. numatyta
nuosavybės teisės į kaimo vietovėje esančius ir natūra grąžinamus žemę, mišką
bei vandens telkinius atkūrimo tvarka pagal kurią: rajono žemėtvarkos skyriaus darbuotojai seniūnijose per mėnesį nuo nuosavybės
teises patvirtinančių dokumentų pateikimo dienos parengia nuosavybės teisių
atkūrimo bylą kurią pateikia žemės reformos žemėtvarkos projektą rengiančiam
specialistui; pagal byloje esančius dokumentus nustatyta tvarka žemės reformos žemėtvarkos
projekte šis specialistas pažymi ir vietoje paženklina žemės, miškų sklypų ar
vandens telkinio ribas, surašo žemės, miško sklypų ribų vietos paženklinimo aktą
parengia kitus Žemės ir miškų ministerijos patvirtintoje metodikoje nurodytus
dokumentus ir pateikia nuosavybės teisių atkūrimo bylas apskrities viršininkui.
Šis tvarkos 111 straipsnyje nustatyta tvarka per 6 mėnesius nuo žemėnaudos
suprojektavimo žemės reformos žemėtvarkos projekte ir jos paženklinimo vietoje
priima sprendimą dėl nuosavybės teisių atkūrimo.
Kauno rajono Noreikiškių apylinkėje šie darbai neatlikti ir sprendimai dėl
M.Danieliaus, V. Eisroto ir daugelio kitų asmenų žemėvaldų nuosavybės teisių
atkūrimo nepriimami nuo 1991 m. Tokia situacija sukurta LŽŪU, ŽŪM ir Kauno
apskrities administracijos pareigūnų veikimu įtakojant kolegialių valstybės
valdymo institucijų sprendimus ir sinchronizuotais veiksmais paleidžiant
Noreikiškių apylinkės pretendentų teises žemės reikalingumo mokslui ir mokymui
pretekstu“ ir išsakėme teisėtų žemės savininkų nuomonę dėl šių LR Seimo
kontrolierius išvadų:
"Tai reiškia, kad LR Seimo kontrolierius surado įrodymus, jog dalis dirbančių
Lietuvos žemės ūkio universitete, Lietuvos žemės ūkio ministerijoje ir Kauno
apskrities administracijoje Lietuvos valstybės pareigūnų visiškai nesiskaito su
LR Konstitucijos ir LR įstatymų teisinėmis nuostatomis, yra susibūrę į
sinchronizuotais veiksmais (t.y. organizuotai) asmeninių savanaudiškų tikslų
neteisėtomis priemonėmis siekiančią piliečių grupę – galinčią įtakoti ir
įtakojančią net Lietuvos valstybės valdymą“.
Mes pilnai sutinkame su STT pareigūnų nuomone, kad LR Seimo kontrolierius K.
Milkeraitis nepilnai atliko savo darbą. Tačiau teisėtiems žemės savininkams
visiškai neaišku kodėl savo tiesiogines pareigas neatlieka STT pareigūnai ir kuo
pagrįsta jų išvada – kad LR Seimo Kontrolieriaus K. Milkeraičio darbo
neužbaigtumas panaikina šio Kontrolieriaus nustatytus faktus apie neteisėtas
žemėtvarkos specialistų veikas? Juk teisingumo atstatymas – nors ir teisiškai
neteisingai argumentuojant – tačiau buvo įmanomas ir pagal posovietinės LR
įstatymus. Tai gal LR Seimo Kontrolieriaus K. Milkeraičio darbo neužbaigtumas
tiesiog „ištrina iš istorijos“ tendencingą, 13 metų besitęsiantį žemėtvarkininkų
vengimą vykdyti tuo metu galiojusius LR įstatymus ir „sugražinti“ žemę jos
teisėtiems savininkams? Gal panaikina oficialiuose dokumentuose esančius įrašus
apie tuo metu galiojusiems LR įstatymams atvirai prieštaravusias žemėtvarkininkų
veikas? Gal panaikina tomis neteisėtomis žemėtvarkininkų veikomis teisėtiems
žemės savininkams padarytą materialinę ir moralinę žalą? Akivaizdu kad ne.
Todėl STT pareigūnų bandymai savaip aiškinti LR įstatymus ir taip įrodyti kad
grupės piliečių sinchronizuotais veika (arba neveikimu) vykdomo svetimų žemės
valdų išgrobstymo posovietinėje LR išvis nebuvo geriausiu atveju įrodo minėtų
STT pareigūnų aplaidumą atliekant tarnybines pareigas.
3.2.2. Kad 2003-05-07 LAĮAD „Prašymą“ Nr. l/V-03 nagrinėjęs LR STT pareigūnas
J. Rimkus šio prašymo iš esmės tikrai nenagrinėjo įrodo šių 2003-08-04 LR STT
specialisto Juozo Rimkaus paruošto ir STT direktoriaus pavaduotojo Vidmanto
Bruzgio pasirašyto rašto Nr. 25-01-2378 „Dėl prašymo nagrinėjimo“ turinys:
„Tuo pačiu pagrindu Jūs prašote ištirti neteisėtą žemės reformos vykdytojų
veiklą Noreikiškių apylinkėje, Kauno rajone. Primename, kad Seimo kontrolierius
savo pažymoje remiasi Valstybės kontrolės departamento atliktu tyrimu ir 1994 m.
spalio 11 d. priimtu sprendimu Nr. 67. Dėl patikrinimo metu nustatytų pažeidimų
Valstybės kontrolė įpareigojo Kauno rajono valdybą Įstatymų nustatyta tvarka
patraukti drausminėn atsakomybėn Noreikiškių agrarinės tarnybos vadovą A. Lėlį.
Savo prašyme Jūs nenurodėte naujų aplinkybių ir nepateikėte duomenų, kad
Valstybės kontrolės departamento 1994 m. spalio 11 d. sprendimas Nr. 67 yra
neteisingas, todėl vadovaujantis Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo viešojo
administravimo ir kitose institucijose pavyzdinės tvarkos, patvirtintos Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarimu Nr. 1491 (Žin., 2002, Nr.
95-4105), 33 punktu šis Jūsų prašymas pakartotinai nebus nagrinėjamas.“
Jeigu 2003-05-07 LAĮAD „Prašymą“ Nr. l/V-03 nagrinėjęs LR STT pareigūnas J.
Rimkus būtų bent kartą perskaitęs 1994-10-11 Lietuvos Respublikos Valstybės
kontrolės departamento „Sprendimą“ Nr. 67, tai butų išsiaiškinęs, kad tas
„Sprendimas“ gynė teisėtų žemės savininkų interesus. Trečiajame to „Sprendimo“
puslapyje konstatuojamas šis teisės pažeidimo faktas:
„Pažeidžiant galiojusio Žemės kodekso 14, 16, 46, 120 straipsnius, Kauno rajono
LDT VK 1990 m. balandžio 23 d. potvarkiu Nr. 57 patvirtinus Ringaudų gyvenvietės
išplėtimo detalaus išplanavimo projektą be Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nutarimo dėl žemės paskirties pakeitimo ir paėmimo, piliečiams buvo išdalinti
sklypai individualių gyvenamųjų namų statybai“.
Tai reiškia, kad teisėtiems žemės savininkams nėra jokio reikalo ieškoti 1994
m. spalio 11 d. Valstybės kontrolės departamento „Sprendime“ Nr. 67 kažkokio
neteisingumo ir tą „Sprendimą“ apskųsti kaip neteisingą. Sutinkame, kad šis
„Sprendimas“ galėtų būti išsamesnis. Tą išsamesnį šios bylos tyrimą ir turėjo
atlikti STT. Tačiau jau minėjome, kad šiame „Prašyme“ įvardinti STT pareigūnai
Kauno apskrities žemėtvarkininkų vykdomą svetimos žemės grobimą išvis netyrė.
Jeigu jie būtų ištyrę šią bylą, tai būtų išsiaiškinę, kad:
1) 1990-03-11 buvo atkurta Nepriklausoma Lietuvos valstybė ir iki
1940-06-15 LR piliečių įgytas nuosavybės teises į žemės valdas pradėjo ginti
naujai priimti nepriklausomos Lietuvos valstybės įstatymai. Kadangi LAĮAD
atstovo pateikiamas tuo metu galiojusių teisės normų išaiškinimas teisės
specialistams gali pasirodyti neįtikinamas, tai cituoju Lietuvos Aukščiausiojo
Teismo pateiktą išaiškinimą. 2000 m. sausio 27 d. civilinės bylos Nr.
3K-7-20/2000 nutartyje Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus
Teisėjų kolegija konstatuoja:
„Lietuvos Aukščiausioji Taryba 1990 m. kovo 11 d. {statymu „Dėl 1938 metų
gegužės 12 d. Lietuvos Konstitucijos galiojimo atstatymo „ nutraukė TSRS
įstatymų galiojimą Lietuvos Respublikos teritorijoje ir atnaujino 1938 metų
gegužės 12 d. Lietuvos Konstitucijos galiojimą visoje Lietuvos Respublikos
teritorijoje, sustabdydama kai kurių skyrių ir straipsnių galiojimą. Tačiau
Konstitucijos VIII skyriaus „Tautos ūkis“, kurio normomis reguliuojami
nuosavybės santykiai, galiojimas nebuvo sustabdytas, o tai reiškė privatinės
nuosavybės teisės instituto atkūrimą. 1990 m. kovo 11 d. įstatymu „Dėl Lietuvos
Respublikos laikinojo pagrindinio įstatymo „ Aukščiausioji Taryba sustabdė 1938
metų gegužės 12 d. Lietuvos Konstitucijos galiojimą ir patvirtino Lietuvos
Respublikos laikinoji pagrindinį, {statymą. Šio įstatymo 44 str. vėl buvo
Įtvirtintas privatinės nuosavybės teisės konstitucinio instituto atkūrimas, t.y.
faktiškai buvo pripažintas jo tęstinumas iš Lietuvos valstybės konstitucijų“.
1990 m. kovo 11 d. įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos Laikinojo Pagrindinio
įstatymo“ 3 dalis nustatė, kad: „...Lietuvos Respublikoje ir toliau galioja tie
iki šiol veikę Lietuvoje įstatymai bei kiti teisės aktai, kurie neprieštarauja
Lietuvos Respublikos Laikinajam Pagrindiniam Įstatymui“.
Todėl 1990 m. balandžio 23 d. potvarkiu Nr. 57 patvirtindamas Ringaudų
gyvenvietės išplėtimo detalaus išplanavimo projektą Kauno rajono LDT VK pažeidė
netik tuo metu galiojusio sovietinio Žemės kodekso 14, 16, 46, 120 straipsnius,
bet ir Lietuvos Respublikos Laikinojo Pagrindinio įstatymo 44 straipsnį, kuriame
vėl buvo įtvirtintas privatinės nuosavybės teisės konstitucinio instituto
atkūrimas, t.y. faktiškai pripažintas jo tęstinumas iš Lietuvos valstybės
konstitucijų“. Todėl 1990 m. balandžio 23 d. Kauno rajono LDT VK potvarkis
Nr. 57 yra teisiškai niekinis ir nevykdytinas.
2) 1990 m. Lietuvos Respublikoje tik vienas žemės skyrimo fiziniams asmenims
įstatymas neprieštaravo LR Laikinojo Pagrindinio įstatymo 44 straipsnio
teisinėms nuostatoms. Tai Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos 1989 m.
liepos 4 d. priimtas įstatymas Nr. XI-3066 „Dėl Lietuvos TSR valstiečio ūkio“ To
įstatymo septintojo straipsnio trečiojoje dalyje buvo įtvirtinta teisinė
nuostata, kad: „...Pirmumo teisė steigiant valstiečio ūkį priklauso
teisėtiems žemės paveldėtojams gyvenantiems ir dirbantiems toje vietovėje“.
Tuometinis Lietuvos Respublikos žemės kodeksas po 1990 m. kovo 11 d. buvo
papildytas tik pagal 1989 m. liepos 4 d. įstatymą Nr. XI-3066 leidžiančiu
suteikti žemę fiziniams asmenims 48 (1) straipsniu. 1990 m. balandžio 5 d.
Lietuvos Respublikos įstatymas „Dėl Lietuvos Respublikos žemės kodekso
papildymo“ Nr. 1-133 nustatė:
„Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba nutaria:
Papildyti Lietuvos Respublikos 1970 metų gruodžio 16 dienos įstatymu patvirtintą
Lietuvos Respublikos žemės kodeksą (Žin., 1971, Nr. 8-62) tokiu 48 (1)
straipsniu:
48-1 straipsnis. Žemės paėmimas į valstiečių ūkiams skiriamą žemės fondą
Žemės sklypai į valstiečių ūkiams skiriamą žemės fondą iš savivaldybės
teritorijoje veikiančių įmonių, įstaigų ir organizacijų naudojamos žemės
paimami rajono (apskrities) Liaudies deputatų tarybos sprendimu,
nepriklausomai nuo sklypo dydžio, pagal žemės skirstymo komisijų ir žemėtvarkos
organų parengtus projektus“.
Tai įrodo, kad tuo metu galioję LR įstatymai nenumatė jokio kito žemės
skyrimo fiziniams asmenims išskyrus žemės skyrimą pagal 1989 m. liepos 4 d.
įstatymą Nr. XI-3066. 1990 m. balandžio 23 d. Kauno rajono LDT VK įvykdytas
potvarkio Nr. 57 priėmimas – tai bandymas žemesnės teisinės galios teisinio
akto, tuo metu negaliojusia teisine norma, paneigti tuo metu galiojusio LR
Laikinojo Pagrindinio įstatymo (aukštesnės teisinės galios akto) 44 straipsnio
teisinę nuostatą. Todėl 1990 m. balandžio 23 d. Kauno rajono LDT VK potvarkis
Nr. 57 yra teisiškai nepagrįstas ir nevykdytinas.
3) 1990 m. balandžio 5 d. Lietuvos Respublikos įstatymas „Dėl Lietuvos
Respublikos žemės kodekso papildymo“ Nr. 1-133 įrodo, kad 1990 m. sprendimus dėl
žemės skyrimo priiminėjo ne rajoną Vykdomieji komitetai bet tų rajonų Liaudies
deputatų tarybos.
1991-03-11 Lietuvos Respublikos Laikinasis Pagrindinis Įstatymas nustatė:
„102 straipsnis. Rajonų, miestų, gyvenviečių, apylinkių valstybinės valdžios
organai yra atitinkamos Liaudies deputatų tarybos.
106 straipsnis. Vietinės Liaudies deputatų tarybos turi teisę svarstyti ir
spręsti sesijose bet kuriuos klausimus, įstatymų priskirtus jų kompetencijai.
Tik sesijose svarstomų ir sprendžiamų klausimų sąrašą nustato įstatymai.
110 straipsnis. Lietuvos įstatymams, taip pat vietinių Liaudies deputatų
tarybų sprendimams įgyvendinti savivaldybių Tarybos sudaro joms atskaitingus
valdymo organus.“
Tai reiškia, kad 1990 m. sprendimus priimantis valdžios organas buvo Liaudies
deputatų taryba, o tuos sprendimus vykdė valdymo organas – rajono Liaudies
deputatų tarybos Vykdomasis komitetas. Šio komiteto kompetencija nustatyta jo
pavadinime: „Vykdomasis komitetas“.
1994-10-11 Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolės departamento „Sprendime“ Nr.
67 nustatyta, kad 1990 m. balandžio 23 d. potvarkį Nr. 57 priėmė Kauno rajono
LDT VK – t.y., atliko aukštesnės pakopos LR valdžios institucijos – Liaudies
deputatų tarybos kompetencijai priskirtą sprendimų priėmimo veiklą. Tai reiškia,
kad 1990 m. balandžio 23 d. Kauno rajono LDT VK potvarkis Nr. 57 yra priimtas
valdymo institucijos – neturinčios valstybės jai deleguotų, leidžiančių priimti
tokius sprendimus teisinių galių. Priimdamas 1990 m. balandžio 23 d. potvarkį
Nr.57 Kauno rajono LDT VK pažeidė 1991-03-11 Lietuvos Respublikos
Laikinojo Pagrindinio Įstatymo 102; 103; 106 ir 110 straipsnių nustatytas
teisines normas ir 1990 m. balandžio 5 d. Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl
Lietuvos Respublikos žemės kodekso papildymo“ Nr. I-133, 48 (1) straipsnį. Dėl
šių priežasčių 1990 m. balandžio 23 d. Kauno rajono LDT VK potvarkis Nr. 57 yra
teisiškai niekinis ir nevykdytinas.
4) 1994-10-11 Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolės departamento
„Sprendimo“ Nr. 67 skirsnio: „Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės
kontrolės departamento įstatymo 32 str. ir Lietuvos Respublikos valstybės
kontrolės departamento statuto 7 p., Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas
NUSPRENDĖ“ 1.3 dalyje Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas A. Katkus
nusprendė:
„1. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministrui V.Einoriui:
1.3. peržiūrėti žemės reformos žemėtvarkos projekte Ringaudų gyvenvietės
išplėtimo ribas, ir, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo
1994 m. gegužės 27 d. nutarimo 5 p., suprojektuoti prie gyvenvietės esančių
plotų perspektyvą;“
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministras V.Einoris šį Valstybės kontrolieriaus
pavaduotojo A. Katkaus sprendimą nevykdė, todėl 1995-03-03 rašte Nr. 120-1-391
„Dėl žemės individualiai gyvenamajai statybai skyrimo Kauno rajone Noreikiškių
apylinkėje“ LR Valstybės kontrolės departamentas LR ministrui Pirmininkui A.
Šleževičiui išaiškino 1994-05-27 LR Konstitucinio Teismo nutarimo byloje Nr.
12/93, 5 p., taikymą:
„Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai 1994 11 24 raštu Nr. 01-15-1813
paaiškinome, kad, vadovaujantis Konstitucinio Teismo įstatymo 72 straipsniu,
Konstitucinio Teismo priimti nutarimai turi įstatymo galią ir yra privalomi
visoms valdžios institucijoms, teismams, visoms įmonėms, įstaigoms bei
organizacijoms, pareigūnams ir piliečiams. Visos valstybinės institucijos bei jų
pareigūnai privalo panaikinti savo priimtus poįstatyminius aktus ar jų
nuostatas, kurie pagrįsti pripažintu nekonstituciniu teisės aktu. Neturi būti
vykdomi sprendimai pagrįsti teisės aktais, kurie pripažinti prieštaraujančiais
Konstitucijai ar įstatymams, jeigu tokie sprendimai nebuvo įvykdyti iki
atitinkamo Konstitucinio Teismo nutarimo įsigaliojimo.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Kauno rajono valdybos ir Noreikiškių apylinkės
tarybos priimti sprendimai dėl žemės sklypų Akademijos miestelio individualiai
gyvenamajai statybai skyrimo neįvykdyti, nes žemės pirkimo-pardavimo sandoriai
notariškai nepatvirtinti ir neužregistruoti valstybiniame žemės kadastre, o
statybų darbai faktiškai nepradėti. Kadangi konkretus žemės teisiniai santykiai
dėl žemės naudojimo individualioms statyboms dar neatsiradę, todėl ir sprendimai
skirti žemę šiems tikslams, kaip prieštaraujantys Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 23 straipsniui yra naikintini.“ Šis išaiškinimas buvo taikytinas
ir Ringaudų gyvenvietei, nes situacija joje visiškai tapati „akademijos
miestelio“ situacijai. Sklypai skirstomi (matuojami vietovėje) bei masinės
individualių namų statybos Ringaudų gyvenvietėje pradedamos ir vyksta jau po
1994-05-27 LR Konstitucinio Teismo nutarimo byloje Nr. 12/93 įsigaliojimo.
3.2.3. 2003-08-04 LR STT specialisto Juozo Rimkaus paruoštame ir STT
direktoriaus pavaduotojo Vidmanto Bruzgio pasirašytame rašte Nr. 25-01-2378 „Dėl
prašymo nagrinėjimo“ teigiama, kad: „Kauno apskrities viršininko administracija
informavo, kad Seimo kontrolierius, tirdamas Jūsų ir Veronikos Vilčinskienės
skundus, neatsižvelgė į tai, kad E. Jurgelevičienė nėra pateikusi visų
nuosavybės teisėms atkurti reikalingų dokumentų“.
Šį kaltinimą atremiame pareikšdami, kad jeigu STT specialistai būtų tyrę
pareiškėjų prašymą, o ne stengęsi apginti tuos kurių savivale skundžiamasi, tai
mes dokumentais būtume įrodę, kad E. Jurgelevičienė Kauno apskrities
žemėtvarkininkams pateikė visus reikalingus dokumentus, tačiau dalis dokumentų
iš bylos dingo.
Kiti 2003-08-04 rašte STT pareigūnų pareikšti „argumentai“ taip pat vertintini
kaip teisiškai beverčiai ir prilygintini atsirašinėjimui.
Jūsų Ekscelencija, asmens subjektinė
teisė yra reali, o ne deklaratyvi tik tuo atveju, jeigu asmuo turi teisę ją
realizuoti. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos
(prie kurios LR yra prisijungusi) 6 str. 1 d., 13 str., garantuoja žmogaus teisę
į efektyvią teisinę gynybą valstybiniuose organuose ir į operatyvią teisminę
gynybą. Iš šiame „Prašyme“ pateiktų įrodymų ir argumentų akivaizdu, kad
2002-05-12 Lietuvos Respublikos Prezidento priimamajame, reg. Nr. 1D-3362
įregistruotas 2003-05-07 Lietuvos asmenų įgaliotųjų atstovų draugijos „Prašymas“
Nr. 1/V-03 nebuvo tiriamas nei LR Prezidento, nei LR Specialiųjų Tyrimų Tarnybos
kompetencijų ribose. Tai patvirtina, kad posovietinė Lietuva savo Tarptautinius
įsipareigojimus nevykdo, o žmogaus teisės posovietinėje Lietuvoje jau 13 metų
yra ne realios bet deklaratyvios.
Todėl Lietuvos asmenų įgaliotųjų atstovų draugija pakartotinai prašo:
1. 2002-05-12 Lietuvos Respublikos Prezidento priimamajame, reg. Nr. 1
D-3362 įregistruotą 2003-05-07 Lietuvos asmenų įgaliotųjų atstovų draugijos
„Prašymą“ Nr. l/V-03 ir jį papildantį šį 2003 m. rugpjūčio 19 d. LAĮAD
„Pakartotinį prašymą“ ištirti LR Prezidento, bei LR Specialiųjų Tyrimų Tarnybos
kompetencijų ribose;
2. Iki bus baigtas minėtas tyrimas prašome sustabdyti neteisėtai
perskirstančių teisėtiems žemės savininkams nuosavybės teise priklausančią žemę
Kauno apskrities žemėtvarkininkų veiką ir tos veikos pasėkoje neteisėtai
įsigijusių svetimą žemę piliečių disponavimą ta neteisėtai įsigyta žeme;
3. Leisti LAĮAD Žmogaus teisių gynimo skyriaus pirmininkui Zenonui
Jurgelevičiui minėtą tyrimą vykdančioms LR kompetentingoms institucijoms
pateikti 1991 – 2003 metais ginant žmogaus teises surinktus įrodymus apie LR
žemės reformą vykdančių ir tą vykdymą kontroliuojančių valstybės pareigūnų
įvykdytus teisės pažeidimus;
4. Vadovaujantis tyrimo metu nustatytomis aplinkybėmis ir faktais
inicijuoti teisingumo atkūrimui būtinų LR teisinių aktų sukūrimą ir priėmimą
atitinkamose Lietuvos valstybės institucijose;
5. Nutraukti neteisėtą „žemės reforma“ įvardintą prievartinį piliečių
nekilnojamojo turto nuosavybės teisių perskirstymą ir atkurti teisingumą
neteisėtai atimtą žemę natūra sugrąžinant jos teisėtiems savininkams;
6. Atsakant į norėjusių lengvai pasipelnyti pigiai įsigyjant neteisėtai
iš savininkų atimtą svetimą žemę piliečių pretenzijas dėl jų patirtos žalos
atlyginimo prašome jiems išaiškinti, kad:
6.1. niekas juos nevertė geisti ir bandyti nerealiai žemomis kainomis
įsigyti svetimą nekilnojamąjį turtą, nes pats turto pardavimo nerealiai žema
kaina faktas visuomet įrodo, kad tą turtą realizuojantis asmuo jį įsigijo
neteisėtai (nei vienas protingai ir sąžiningai besielgiantis asmuo nedaro sau
nuostolių – žr.: LR Civilinio Kodekso 1.5 straipsnį);
6.2. bandžiusiems nerealiai žemomis kainomis įsigyti svetimą
nekilnojamąjį turtą piliečiams pagal galiojančius LR įstatymus reikia ne
nuostolius atlyginti – bet iškelti baudžiamąsias bylas už piktnaudžiavimą teise
(žr.: LR Civilinio Kodekso 1.137 straipsnio 3 dalį), su visomis LR teisės
aktuose nustatytomis tokios veikos pasekmėmis.
Atkreipiame Jūsų Ekscelencijos dėmesį, kad minėta, sinchronizuotais
neteisėtais veiksmais savų tikslų įgyvendinimo siekianti piliečių grupė galėjo
įtakoti neteisingą LR piliečių nuosavybės teisių traktavimą 1991 m. birželio 18
d. Lietuvos Respublikos įstatyme Nr. 1-1454 „Dėl piliečių nuosavybės teisių į
išlikusį nekilnojamąjį turtą atstatymo tvarkos ir sąlygų“ ir analogiškuose
vėlesniuose LR įstatymuose.
Apie žemės reformos teisėtumą ir žemės reformos vykdytojų įvykdytus ir
vykdomus teises pažeidimus išsamiai išaiškiname pridedamame „Aiškinamajame
rašte“.
|